‘Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că, azi, 15 ianuarie 2024, a primit, de la Bursa Română de Mărfuri, Hotărârea nr. 1/15.01.2025, privind ofertele înaintate de cei doi operatori feroviari – SNTFC ‘CFR Călători’ SA și SC Transferoviar Călători SRL, cu rezultatul procedurii PR 161/2024 de achiziție ‘Servicii publice de transport feroviar de călători prin punerea la dispoziție a materialului rulant nou achiziționat de ARF, respectiv a trenurilor electrice inter-regionale, denumite RE-IR, destinate transportului interregional feroviar de călători’- CSP-L3′, spune ARF, pe pagina sa de Facebook.Potrivit ARF, Comisia de analiză și evaluare, desemnată prin decizia președintelui BRM, a acceptat valoarea cea mai bună obținută în urma licitației electronice și a hotărât adjudecarea și acordarea dreptului de a semna contractul operatorului economic CFR Călători, la valoarea compensației unitare exprimată în lei/tren-km de 31,96 lei.De asemenea, ARF a acceptat și nominalizat cu statut de rezervă oferta societății Transferoviar Călători, la valoarea compensației unitare exprimată în lei/tren-km de 32,00 lei.În cadrul CSP-L3, vor fi alocate 12 rame electrice (11+1 rezervă), din cele 36 ce urmează a fi livrate de Alstom, care vor fi utilizate de CFR Călători pentru prestarea serviciului de transport feroviar public de călători, distribuite pe cele patru rute ale pachetului. Anual, aceste rame vor efectua 11.680 de rute (dus-întors), cu un total de 4.585.532.89 tren-km.Serviciile prevăzute în CSP-L3 vor acoperi rute magistrale electrificate din nord-estul, centrul și sud-estul țării, contribuind la îmbunătățirea serviciilor feroviare ce deservesc municipiile București Nord, Iași, Cluj Napoca, Galați, Brăila, Ploiești, Bacău, Buzău, Suceava și Focșani.Acest contract are prevăzută o valabilitate de maximum 38 de luni și vizează patru rute de serviciu public (prestate cu 12 rame RE-IR1), respectiv București Nord – Suceava, București Nord – Iași, București Nord – Galați, Iași – Cluj Napoca.
Primul tren electric cumpărat de România în ultimii 20 de ani a intrat în circulație. Pe ce rută circulă și la ce tarife să ne așteptăm‘Pachetele de servicii publice incluse în cele trei licitații vor fi implementate cu cele 37 de trenuri electrice Alstom Coradia Stream (RE-IR1), materialul rulant nou achiziționat de ARF în baza contractului nr. RUIC 257/2022, cu finanțare asigurată din fonduri europene nerambursabile. Finalizarea celor trei proceduri pilot – derulate de ARF – în cadrul acestor contracte de servicii publice atribuite competitiv reprezintă o premieră pentru piața feroviară de călători din România și deschide drumul spre o piață concurențială a contractelor atribuite exclusiv prin licitații. Acest demers va genera efecte pozitive la nivelul întregii rețele feroviare, prin îmbunătățirea calității serviciilor de transport și va permite, atât o monitorizare mai eficientă a costurilor contractuale, cât și un nivel de compensație care să asigure sustenabilitatea financiară pe termen lung a serviciului de transport public de călători’, notează reprezentanții ARF.În urmă cu o lună, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a anunțat finalizarea procedurii de evaluare tehnică și economico-financiară a ofertelor depuse de CFR Călători și Interregional Călători în cadrul procedurii de achiziție CSP – L2. În urma acestei proceduri, Interregional Călători și-a ”adjudecat” 13 trenuri noi cu care va acoperi rute magistrale electrificate din nord-vestul și centrul țării, contribuind la îmbunătățirea serviciilor feroviare ce deservesc municipiile București, Cluj-Napoca, Brașov, Arad, Timișoara, Alba Iulia, Sfântu Gheorghe, Miercurea Ciuc și Deva.Primele 12 rame RE-IR1 vor fi utilizate în cadrul primului contract de servicii publice de transport feroviar din România atribuit CFR Călători prin procedură competitivă, procedură finalizată prin adoptarea HG nr. 1.328/2023.Începând cu 24 decembrie 2023, la nivelul tuturor statelor membre ale Uniunii Europene, contractele de servicii publice pentru transportul feroviar de călători se atribuie prin proceduri competitive, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007. Licitația a fost derulată prin intermediul platformei electronice independente de licitații a Bursei Române de Mărfuri.