Principala problemă este apa care intră la motor. Ceea ce se poate întâmpla fie atunci când mașina e parcată, fie când circuli pe o stradă inundată.
Dacă motorul e oprit atunci când apa ajunge în apropierea lui, sunt mari șanse să eviți o daună totală. Chiar și în cazul în care apa pătrunde în camera de ardere, va putea fi eliminată. Iar după ce motorul va fi curățat complet, va ar trebui să funcționeze normal.
Dar, din păcate, e probabil ca într-o astfel de situație să fie afectate alte componente.
De exemplu, sistemul electric sau bateria ar putea face scurtcircuit. De aceea, trebuie să cereți sprijinul unui mecanic și să verificați complet mașina, înainte de a o porni.
În situația în care apa a pătruns în motor când acesta era pornit, atunci problemele se agravează. Apare hidro-blocarea, ceea ce înseamnă că pistonul aflat în faza de compresie nu a putut face cursa completă din cauza apei, pe care nu a putut să o comprime.
În această situație, pot să apară următoarele avarii:
ruperea distribuției;avarierea supapelor;crăparea blocului motor.
Acest lichid nu are ce căuta nici măcar în jurul propulsorului, deci cu atât mai puțin în interior.
Din păcate, atunci când mașina e inundată, apa poate să ajungă și în uleiul de motor. Ceea ce va face ca lubrifierea motorului să nu se mai realizeze corespunzător. Iar asta duce la avarierea componentelor metalice din interiorul propulsorului.
Cum poți evita producerea unor avarii mai mari
Pentru a evita o daună mai mare, în primul rând motorul nu trebuie pornit. Dacă mașina a fost inundată, în momentul în care era parcată, sunt mari șanse ca aceasta să fie „salvată” dacă sistemul electric și propulsorul nu sunt activate.
Ceea ce înseamnă că trebuie luată cu platforma și dusă în service. Specialiștii vor curăța de apă tot blocul motor, vor înlocui toate componentele care au intrat în contact cu apa și care ar putea fi afectate, se vor asigura că toată umezeala a fost îndepărtată și abia apoi o vor porni.
Dacă mașina s-a inundat în timp ce motorul era pornit, atunci mașina trebuie oprită cât mai repede. Și apoi, la fel, trebuie dusă pe platformă la mecanic.
Așadar, sub nicio formă, dacă mașina a fost inundată, motorul nu trebuie pornit! Indiferent dacă mașina e electrică, pe motorină, benzină sau GPL. Și, foarte important, trebuie lăsate toate geamurile deschise, iar contactul să nu fie pus.
Poate fi evitată dauna totală?
Din păcate, chiar dacă motorul va fi curățat în detaliu, o mașină inundată va avea multiple alte probleme.
Cu timpul, vor apărea diverse zone de coroziune accentuată. Tapiseria și mocheta, cel mai probabil, se vor dezlipi.
Conexiunile sistemului electric vor fi afectate, se vor coroda și fie nu vor mai funcționa, fie ar putea face scurtcircuit.
De asemenea, apa poate afecta transmisia și toate componentele din zona motorului.
De aceea, în aproape toate cazurile, o mașină inundată e declarată daună totală. Într-o astfel de situație, cel mai indicat e ca proprietarul să o caseze sau să o vândă pentru piese.
Dar, samsarii profită de o astfel de situație. Cumpără o mașină inundată cu un preț foarte mic, o retușează, apoi o vând ca și când nu ar fi avut nicio problemă.
De aceea, înainte de a cumpăra o mașină, e recomandat să faceți o verificare a istoricului. Și, când o verificați, să cereți sprijinul unui specialist, care să vă facă o evaluare corectă.
Un mecanic cu experiență va sesiza imediat semnele care indică faptul că o mașină a fost inundată.