Temperaturile extreme sunt periculoase nu doar pentru organismul uman, ci și pentru mașini și infrastructura rutieră. De aceea, e important ca șoferii să știe care e limita de viteză cu care pot circula când e caniculă și ce se întâmplă când afară sunt peste 35 de grade Celsius.

 

Organismul uman este supus la un șoc termic de câte ori experimentează temperaturi extreme.

Fie că e ger de crapă pietrele, fie căldură de se topește asfaltul, riscurile sunt foarte mari.

Ce riscă șoferii care conduc pe caniculă

Atunci când temperatura de afară depășește 35ºC, la umbră, se consideră că e caniculă. Ceea ce înseamnă un fenomen meteo extrem.

 

La soare, temperatura poate fi și cu 10-15 grade mai mare. Ceea ce duce la transformarea mașinilor care nu stau la umbră într-un adevărat cuptor.

 

Astfel, căldura extremă poate duce la scăderea reflexelor, a atenției și a capacității de reacție a șoferilor. De asemenea, crește foarte mult riscul de producere a unui accident vascular sau a unui stop cardiac.

În plus, soarele puternic îi poate „orbi” în anumite momente din zi pe șoferi.

Care e limita de viteză când e caniculă?

Autoritățile din România nu au stabilit o limită de viteză atunci când e caniculă.

Totuși, ar fi indicat ca șoferii să circule cu o viteză mai mică decât maximul impus de lege, în general.

De exemplu, în 2019, Germania a impus din cauza caniculei o limită de 100 km/h pe anumite porțiuni de autostradă. În acele zone exista un risc crescut de dilatare extremă a șoselei.

 

Și în România, recent, o porțiune din autostrada București – Pitești s-a deformat din cauza caniculei. Cel puțin patru vehicule au fost avariate după ce au lovit un rost de dilatare din zona unui pod.

Astfel, cu cât temperatura de afară e mai mare, cu atât șoferii ar trebui să conducă mai prudent. Iar viteza maximă de deplasare să fie chiar și cu 20-30 km/h mai mică decât limita maximă.

Astfel, nici motorul, nici cauciucurile nu vor fi suprasolicitate, iar în cazul în care șoseaua se deformează din cauza căldurii, va fi mai mult timp pentru a frâna și a evita pericolul.

Ce se întâmplă la temperaturi de peste 40ºC cu anvelopele

În zilele caniculate, temperatura asfaltului poate depăși 60º Celsius.

Temperatură care va fi transferată pneurilor mașinii. Iar dacă mașina e în mișcare, cu cât va frâna, va vira și va accelera mai des, cu atât va crește mai mult temperatura cauciucurilor.

De aceea, se recomandă folosirea anvelopelor de vară în sezonul cald. Acestea sunt concepute să aibă o aderență tot mai bună pe măsură ce temperatura crește.

 

În general, temperatura optimă pentru cauciucurile de vară este între 60º și 90º Celsius. Aceste temperaturi asigură cea mai bună aderență anvelopelor.

În schimb, anvelopele de iarnă își pierd elasticitatea și devin rigide la temperaturi de peste 35ºC.

Ceea ce înseamnă o aderență din ce în ce mai scăzută și un control tot mai redus.

SURSA