Ursula von der Leyen, care a fost realeasă joi preşedintă a Comisiei Europene (CE), vrea să faciliteze călătoria cu trenul prin crearea unui ”sistem unic de de rezervare” la scara Uniunii Europene (UE), se arată într-un document publicat joi, relatează AFP, preluată de News.ro.

„Vom propune un regulament care să prevadă un sistem unic de rezervare a biletelor online, pentru ca europenii să poată cumpăra un bilet unic pe o platformă unică”, promite ea în orientările politice ale viitoarei Comisii în perioada 2024-2029.

Documentul a fost publicat joi, înainte ca eurodeputaţii să o realeagă pentru un nou mandat de cinci pe von der Leyen la şefia Executivului european.

UE vrea să dezvolte transportul feroviar – larg decarbonatat – în cadrul strategiei sale de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră. Însă dezvoltarea transportului feroviar se loveşte în continuare de o fragmentare a reţelei europene în 27 de sisteme naţionale.

„Pentru a ne atinge obiectivele climatice, trebuie să le permite cetăţenilor să se îndrepte mai uşor către opţiuni mai durabile”, pledează Ursula von der Leyen. „Transportul feroviar transfrontalier rămâne prea complicat pentru mulţi cetăţeni. Ei ar trebui să poată folosi sisteme de rezevare deschise, pentru a cumpăra călătorii transeuropene de la mai mulţi prestatori, fără să-şi piardă dreptul la rambursare sau despăgubire”, afirmă ea.

Preţuri piperate, lipsa legăturilor feroviare şi lipsa de coordonare între ţări sunt unele dintre obstacolele care împiedică trenul să fie la fel de atractiv ca avionul pe rute internaţionale.

Numeroase site-uri de comparare de zboruri – ca Skyscanner sau Google Flight – livrează instant orice ofertă aeriană existentă pe o traiectorie dată, însă nu există niciun site echivalent pentru sectorul feroviar.

Pasagerii sunt nevoiţi adesea să jongleze între mai multe site-uri pentru a-şi căuta rutele şi a-şi cumpăra biletele, iar adesea diferenţele de funcţionare între site-uri creează confuzie. Astfel, aceeaşi rută francezo-germană poate fi vândută de până la cinci ori mai scump de SNCF Connect decât de omologul său german.

Eurodeputaţii s-au pronunţat prin vot în martie asupra unei coordonări mai bune a transportului feroviar în UE prin planificarea în mod concret a traficului, finanţări, proiecte de dezvoltare şi lucrări de mentenanţă. „Trebuie să facem din acest mozaic, din acest talmeş-balmeş de reţele naţionale o adevărată reţea europeană”, pleda atunci aleasa luxemburgheză Tilly Metz (Verzi), raportoarea textului.

În perioada 1990-2021, reţeaua feroviară a UE a scăzut cu 12.000 de kilometri, deplângeau eurodeputaţii, angajându-se să oprească această tendinţă.

citeste mai mult …