Rechizitoriul a fost înregistrat la Tribunalul București pe 26 iulie 2024, iar cazul se află acum în faza de Cameră Preliminară. Potrivit DNA, Havrileț ar fi încălcat articolul 11 din Legea 78/2000, care interzice ocuparea funcțiilor în operatori economici privați timp de cinci ani după ce persoana a avut responsabilități de supraveghere asupra acelor entități.

Detaliile acuzației

Se presupune că, în perioada de cinci ani după încheierea mandatului său la ANRE, Niculae Havrileț a ocupat funcții de conducere în trei companii din domeniul energiei: Electrica, Distribuție Energie Electrică România și OMV Petrom. În 2019, el a fost membru în Consiliul de Administrație al Electrica, între 2021 și 2022 a fost director general la Distribuție Energie Electrică România, iar între 2020 și 2024 a deținut mai multe funcții la OMV Petrom, inclusiv membru al Consiliului de Supraveghere. Procurorii afirmă că Havrileț a obținut venituri de 1,19 milioane lei din aceste funcții, considerându-le foloase necuvenite și solicitând confiscarea sumei respective, precum și sechestrul pe bunurile sale.

Refuzul de a face declarații 

În timpul anchetei, Havrileț a refuzat să ofere declarații în fața procurorilor. Totuși, în februarie 2024, el a renunțat la funcția de membru al Consiliului de Supraveghere al OMV Petrom, poziție pe care o ocupa din martie 2020. Anunțul a fost făcut de OMV Petrom la Bursa de Valori București, dar fără detalii suplimentare.

Niculae Havrileț a mai fost implicat anterior într-un caz de neglijență în serviciu în perioada în care a fost președinte al Agenției Domeniilor Statului, dar a fost achitat în 2010.

Reacția lui Niculae Havrileț

Într-un comunicat, Niculae Havrileț a declarat: „Am reprezentat interesele statului în conformitate cu procentul acțiunilor deținute prin Ministerul Economiei și Comertului la societățile în discuție, societăți care îndeplinesc servicii de interes public, Legea conflictelor de interese nr 161/2003 nefiindu-mi opozabilă. Numirile în calitatea de membru în consiliul de supraveghere/ administrație s-au făcut în ședințele adunărilor generale la propunerea MEC, respectiv Guvernul României.

Nu am primit niciun alt avantaj material cu excepția salariilor pentru activitatea prestată în cadrul organelor de supraveghere a activității agenților economici menționați în rechizitoriu, ambii având capital mixt, stat-privat.

Menționez ca desemnarea de către Ministerul Energiei/MEC a persoanelor reprezentând capitalul public al statului în organele de administrație/ supraveghere ale companiilor în cauza s-a făcut și se face în aceeași formă.

Asigur pe toți colaboratorii mei precum și comunitatea sectorului energetic de buna mea credință în ceea ce privește transparența și seriozitatea cu care am înțeles sa îmi fac datoria”.

Cazul continuă să fie monitorizat, iar Havrileț a declarat că va coopera pe deplin cu autoritățile pentru a demonstra legalitatea acțiunilor sale.