Oficialii americani au admis că numărul vehiculelor chinezești de pe drumurile din SUA este redus, dar au declarat că administrația dorește să ia măsuri proactive pentru a consolida securitatea națională, scriu Reuters și New York Times.
Administrația Biden a anunțat luni o decizie de interzicere a software-ului și hardware-ului dezvoltat de chinezi în automobilele conectate la internet din Statele Unite, invocând motive de securitate națională.
Acțiunea are scopul declarat de a împiedica agențiile chineze de informații să monitorizeze mișcările americanilor sau să utilizeze sistemele electronice ale vehiculelor ca o cale de acces la rețeaua electrică a SUA și la alte infrastructuri critice.
Inițiativa radicală ar interzice efectiv intrarea pe piața americană a majorității automobilelor chinezești, scrie Reuters.
Reglementarea planificată de administrația Biden ar obliga, de asemenea, producătorii americani și alți producători majori de automobile să elimine în următorii ani software-ul și hardware-ul chinezesc din vehiculele care circulă în Statele Unite.
Măsura urmează aceeași logică care a dus la interzicerea echipamentelor de telecomunicații Huawei și la investigațiile privind macaralele fabricate în China, care operează în porturile americane, scrie New York Times.
De asemenea, decizia vine în contextul măsurilor protecționiste luate de SUA în fața competiției din China, Joe Biden declarând că astfel de măsuri au și rolul de a ține locurile de muncă în America.
Interdicțiile ar împiedica printre altele testarea mașinilor care se conduc singure pe drumurile din SUA de către producătorii auto chinezi și s-ar extinde la software-ul și hardware-ul vehiculelor produse de alți adversari străini ai SUA, inclusiv Rusia.
„Un adversar străin ar putea opri sau prelua controlul asupra tuturor vehiculelor sale”
Administrația Biden a exprimat în mod repetat îngrijorări serioase cu privire la colectarea de date de către companiile chineze prin intermediul vehiculelor conectate la Internet, precum și cu privire la o potențială manipulare străină a acestor vehicule. În februarie, Casa Albă a ordonat o anchetă privind potențialele pericole.
„Atunci când adversarii străini construiesc software pentru a face un vehicul, înseamnă că acesta poate fi folosit pentru supraveghere, poate fi controlat de la distanță, ceea ce amenință viața privată și siguranța americanilor pe șosea”, a declarat secretara pentru comerț Gina Raimondo în cadrul unei ședințe de informare.
„Într-o situație extremă, un adversar străin ar putea opri sau prelua controlul asupra tuturor vehiculelor sale care operează în Statele Unite, toate în același timp, provocând accidente, blocând drumurile”, a spus ea.
Măsura reprezintă o escaladare semnificativă a restricțiilor Statelor Unite privind vehiculele, software-ul și componentele chineze. La începutul acestei luni, administrația Biden a avizat creșteri de taxe vamale serioase pentru importurile chineze, inclusiv o taxă de 100% pentru vehiculele electrice.
În Statele Unite sunt importate relativ puține automobile sau camioane ușoare fabricate în China. Dar Raimondo a declarat că departamentul acționează înainte ca acestea să devină obișnuite și răspândite în sectorul auto american. „Nu vom aștepta până când drumurile noastre vor fi pline de mașini, iar riscul va fi extrem de semnificativ, înainte de a acționa”, a spus ea.
„Riscul de perturbare și sabotaj crește dramatic”
Aproape toate autoturismele și camioanele noi sunt considerate „conectate”, având la bord o rețea hardware care permite accesul la internet, permițându-le să partajeze date cu dispozitive din interiorul și din exteriorul vehiculului.
Un înalt oficial al administrației Biden a confirmat că propunerea ar interzice efectiv accesul pe piața americană a tuturor autovehiculelor chinezești existente, dar a adăugat că ar permite producătorilor chinezi de automobile să solicite „autorizații specifice” pentru derogări.
Statele Unite au dovezi ample că China a pregătit un malware pentru infrastructura critică americană, a declarat consilierul pentru securitate națională al Casei Albe, Jake Sullivan, în cadrul ședinței de informare.
„Cu milioane de vehicule pe șosea, fiecare având o durată de viață de 10 până la 15 ani, riscul de perturbare și sabotaj crește dramatic”, a declarat Sullivan.
Apelul Chinei
Ambasada Chinei la Washington a criticat luna trecută acțiunea planificată de limitare a exporturilor de vehicule chinezești către Statele Unite.
„China îndeamnă Statele Unite să respecte cu seriozitate principiile pieței și regulile comerțului internațional și să creeze condiții de concurență echitabile pentru companiile din toate țările. China își va apăra cu fermitate drepturile și interesele legitime”, a precizat ambasada.
Propunerea prevede ca interzicerea software-ului să intre în vigoare în anul de fabricație 2027, în timp ce interzicerea hardware-ului ar intra în vigoare în anul de fabricație 2030 sau în ianuarie 2029.
Normele se vor aplica tuturor vehiculelor rutiere, cu excepția vehiculelor agricole sau miniere care nu sunt utilizate pe drumurile publice.
Alianța pentru inovație în domeniul automobilelor, un grup care reprezintă principalii producători de automobile, inclusiv General Motors, Toyota, Volkswagen și Hyundai, a avertizat că schimbarea hardware-ului și a software-ului va necesita timp.
Grupul a menționat că hardware-ul și software-ul vehiculelor conectate este dezvoltat în întreaga lume, inclusiv în China, dar nu a putut detalia în ce măsură componentele fabricate în China sunt răspândite în modelele americane.