Publicată în revista BMC Psychology, acest studiu relevă că, deși venerarea celebrităților pare să fie asociată cu capacități intelectuale mai slabe, rămâne încă neclar dacă această fascinație pentru personalități celebre reprezintă o cauză sau o consecință a acestor abilități cognitive reduse. Este posibil ca acest cult să fie un refugiu pentru cei care se confruntă cu dificultăți intelectuale sau pur și simplu să fie o reflecție a societății noastre obsedate de celebritate și vanitate.

Cercetătorii au efectuat o investigație în care au implicat 1.763 de adulți. Acest studiu a inclus o serie de teste de inteligență, care au avut ca scop evaluarea a două aspecte diferite ale cogniției. Unul dintre aceste teste a vizat măsurarea „inteligenței cristalizate” prin evaluarea vocabularului participanților, în timp ce altul a folosit un test de simboluri numerice pentru a măsura „inteligența fluidă”. Această cercetare a fost realizată pentru a înțelege legătura dintre cultul celebrităților și performanța intelectuală a persoanelor afectate.

Participanții au completat, de asemenea, chestionarul Celebrity Attitude Scale (Scala atitudinii față de celebrități), pentru a defini nivelul lor de obsesie față de celebrități.

Monstrul din Loch Ness, căutat cu ajutorul NASA. Scoțienii nu renunță la obsesia lor

Cei al căror interes pentru vedete se limita la discutarea vieții acestora cu prietenii au fost catalogați drept fani de „divertisment social”. Următorul nivel, definit ca fiind „intens-personal”, presupunea gândirea compulsivă despre celebrități. Cel mai înalt nivel de obsesie a fost etichetat ca fiind „la limită-patologică”. Persoanele din această categorie au avut tendința de a fi de acord cu afirmații precum „dacă aș fi suficient de norocos să mă întâlnesc cu celebritatea mea preferată și aceasta mi-ar cere să fac ceva ilegal ca o favoare, probabil că aș face-o”.

Cu toate acestea, modelele de regresie liniară nu au oferit indicii clare că adorația față de celebrități ar fi cauza directă a scăderii capacităților cognitive, ceea ce complică identificarea exactă a motivelor din spatele acestei asocieri. Autorii studiului speculează asupra naturii acestei legături, sugerând că obsesia pentru celebrități ar putea afecta capacitatea cognitivă din cauza concentrației intense și a atenției necesare pentru a menține această „legătură emoțională unilaterală”. Astfel, se deschid noi întrebări și ipoteze în legătură cu modul în care cultul celebrităților ar putea influența funcțiile cognitive ale individului.

Pe de altă parte, autorii studiului postulează că persoanele cu un nivel mai ridicat de inteligență ar putea fi mai puțin predispuse să venereze celebritățile datorită unei capacități mai mari de a recunoaște „strategiile de marketing din spatele unei persoane celebre”. 

Vacanțele din Grecia vor fi mai scumpe sezonul acesta. Ce îi așteaptă pe români în destinațiile lor preferate