Agenția de rating Fitch a reconfirmat ratingul datoriei guvernamentale a României la BBB-/F3 pentru datoria pe termen lung și scurt în valutã, precum și perspectiva stabilã, potrivit comunicatului agenției.
Decizia reconfirmãrii ratingului suveran și a menținerii perspectivei stabile este susținutã de statutul de membru al Uniunii Europene și de intrãrile de capital de la Uniunea Europeanã. Agenția Fitch estimează că datoria publică generală față de PIB va crește la 59% la sfârșitul anului 2026, de la 48,8% în 2023, și că există riscuri semnificative de amânare a corecției fiscale, având în vedere incertitudinile actuale legate de planurile postelectorale
Puncte forte și puncte slabe structurale: ratingul „BBB-” al României este susținut de apartenența la UE și de intrările de capital aferente care susțin convergența veniturilor, finanțele externe și stabilitatea macroeconomică.
Un minus este dat de deficitele mari și persistente ale bugetului și ale contului curent și de rigiditatea bugetară ridicată.
Deficitul bugetar 2023 (în termeni ESA) a fost de 6,6% din PIB, în creștere de la 6,3% în 2022. Datele lunare indică o creștere în continuare a deficitului din 2024, pe care l-am revizuit până la 7,2% din PIB.
„Ne așteptăm la o consolidare fiscală semnificativă pe termen mediu, ajutată de reintroducerea regulilor fiscale ale UE, deși există riscuri semnificative , având în vedere incertitudinile legate de planurile postelectorale”, arată agenția în comunicatul său.
Fitch estimează că datoria publică generală față de PIB va crește la 59% la sfârșitul anului 2026, de la 48,8% în 2023, iar creșterea nominală puternică, datorată parțial creșterii inflației, a contribuit la limitarea creșterii datoriilor până în 2023.
Coaliția celor mai mari două partide (Partidul Social Democrat și Partidul Național Liberal), formată acum aproape trei ani, s-a dovedit stabilă și a câștigat alegerile europarlamentare din iunie 2024 cu o listă comună care a primit aproape 50% din voturi. Relaxarea fiscală de dinaintea alegerilor prezidențiale și generale generează riscuri fiscale pe termen mediu și va îngreuna viitoarea consolidare fiscală.
Creșterea economică a încetinit în 2023 la 2,1%, iar redresarea prognozată în 2024 este mai slabă decât se aștepta. Ne-am revizuit în scădere prognoza PIB-ului pentru 2024
Sectorul bancar din România este bine capitalizat, profitabil și lichid, cu finanțare în principal din depozitele clienților locali. În ciuda provocărilor economice, calitatea activelor a rămas solidă, cu o rată a creditelor neperformante de 2,5%. Rentabilitatea a atins probabil vârful în 2023, dar ar trebui să rămână ridicată pentru băncile mai mari în următorii doi ani, deși impozitul pe cifra de afaceri afectează mai semnificativ băncile mici.
Factori care ar putea să ducă la o acțiune de evaluare negativă/degradare
Fiscal : consolidare fiscală insuficientă pe termen mediu, ceea ce duce la o creștere considerabilă a raportului datorie publică/PIB.
Macro/Extern : Efecte negative asupra credibilității politicilor, stabilității macroeconomice și lichidității externe, care decurg din deficitele gemene ridicate
Factori care ar putea, individual sau colectiv, să ducă la o acțiune/actualizare de evaluare pozitivă
Fiscal : Reducerea deficitului bugetar care susține o scădere clară a datoriei publice/PIB pe termen mediu.
Extern: Reducerea îndatorării externe și a riscurilor de finanțare externă, care decurg dintr-o îmbunătățire structurală a poziției contului curent .