Cercetătorii de la Bitdefender Labs au adunat și au analizat fraude care abordează teme medicale, din întreaga lume, pe o perioadă de trei luni din martie până în mai 2024.

Principalele constatări

O creștere evidentă a numărului de reclame frauduloase pe teme medicale ce folosesc imagini, videoclipuri și conținut audio generat de AI, prin care se promovează diferite suplimente pe platformele de socializare Meta: Facebook, Messenger și InstagramCel mai mare număr de urmăritori ai unei pagini compromise/false care promovează reclame false depășește 350.000Scammerii folosesc peste 1.000 de videoclipuri deepfake în mai multe comunitățiAu fost promovate peste 40 de reclame la suplimente medicaleMajoritatea reclamelor vizează anumite regiuni geografice prin conținut personalizat ce se folosește de nume ale unor celebrități, politicieni, prezentatori TV, medici și alți profesioniști din domeniul sănătății pentru a atrage consumatoriiPrintre personalitățile ale căror identități au fost însușite se numără Brad Pitt, Cristiano Ronaldo, George Clooney, Dr. Ben Carson, Bill Maher, Denzel Washington, Dr. Heinz Lüscher, Dr. Jan Šula, Dr. Roman Šmucler, Dr. Marko Noč, Dr. Tomaž Klokočovnik, Dr. Fekete Andrea și nu numaiPersonalitățile din România ale căror nume au fost folosite în fraude includ Andreea Esca, Dr. Mihail Pautov, Dr. Monica Pop și nu numai. O campanie de promovare sponsorizată care pretindea a fi a unui preot bine cunoscut din România a adunat peste 6000 de reacții și 900 de partajăriCampaniile au vizat milioane de destinatari din întreaga lume, inclusiv din Europa, America de Nord, Orientul Mijlociu, Asia și Australia.

Deepfake-urile create prin inginerie socială schimbă peisajul

Evoluțiile tehnologice din prezent, inclusiv inteligența artificială, le permit scammerilor să extindă semnificativ raza de acoperire și rata de succes a activităților lor frauduloase, persoanelor și organizațiilor fiindu-le mai dificil acum să se protejeze împotriva lor. Când vine vorba de fraudele de natură medicală, precum cele descrise în raportul nostru de mai jos, evoluția tehnologiei deepfake le oferă scammerilor posibilitatea să înlocuiască vechile scheme și să creeze mai multă credibilitate.

Iată de ce:

AI le permite atacatorilor să își personalizeze mesajele și reclamele frauduloase în funcție de interesele și vulnerabilitățile (problemele medicale) indivizilor, crescând astfel șansele interacțiunii cu conținutul fraudulosLe permite scammerilor să genereze mesaje foarte convingătoare, corecte gramatical și aplicate contextului, prin reclame pe care le promovează pe platformele de socializareReclamele personalizate asociate cu videoclipuri false ale unor personalități și profesioniști cunoscuți din domeniul medical cresc probabilitatea unei campanii scam de succes

Calitatea mostrelor de deepfake analizate este foarte variată. În vreme ce majoritatea videoclipurilor prezintă semne clare de manipulare neautorizată, cercetătorii noștri au identificat mai multe instanțe de videoclipuri care nu au putut fi încadrate cu ușurință în categoria deepfake-ului.

Toate mostrele folosesc aceeași tehnică, adaptată fiecărui public țintă: folosesc credibilitatea și faima unei persoane bine cunoscute pentru a promova tratamente simple pentru tulburări obișnuite la nivelul unu public țintă. Am identificat conținut deepfake în următoarele limbi: engleză (care include public din SUA, Marea Britanie, Australia și alte țări în care se vorbește această limbă), română, italiană, spaniolă, portugheză, germană, franceză, rusă, cehă, slovacă, slovenă, lituaniană, letonă, maghiară, bulgară, poloneză, greacă, croată și multe alte limbi