Lansarea filmului biografic „The Apprentice” în luna octombrie reprezintă o surpriză neplăcută pentru campania prezidențială a lui Donald Trump. Echipa juridică a candidatului republican la președinția SUA a emis o notificare pentru a opri comercializarea, distribuţia şi difuzarea peliculei, dar nu a avut succes, scrie duminică Sky News.
Există trei reguli pentru succesul în viaţă: „Atacă, atacă, atacă. Nu recunoaşte nimic, neagă totul. Şi revendică întotdeauna victoria”. În calitate de candidat la preşedinţie, Donald Trump se ţine de ele până în ziua de azi. Sfatul este dat unui tânăr Trump de către cunoscutul avocat new-yorkez Roy Cohn în acest controversat film biografic care rulează în cinematografele din SUA din acest weekend, cu puţin peste trei săptămâni înainte de ziua alegerilor. Rolul tânărului Trump este jucat de actorul de origine română Sebastian Stan.
Dan Snyder, un miliardar prieten apropiat al fostului preşedinte, a contribuit iniţial la finanţarea producţiei filmului, aşteptându-se ca acesta să îl descrie pe Trump în mod pozitiv. Însă după ce a văzut un montaj final, a vorbit cu avocaţii săi în încercarea de a opri distribuirea acestuia, notează News.ro.
„The Apprentice” a avut premiera mondială la Festivalul de Film de la Cannes, în luna mai.
Producătorii filmului insistă că acesta este „un portret corect şi echilibrat al fostului preşedinte”, bazat pe fapte, după cum se afirmă la începutul filmului.
Filmul începe fără comentarii, redând imagini de arhivă cu discursul lui Richard Nixon „Nu sunt un escroc” şi cu afirmaţia acestuia că nu a profitat niciodată personal de pe urma funcţiei publice.
Comparaţia implicită cu Trump este de neratat.
Filmul îl prezintă pe „Donnie” la începuturile sale în afacerile imobiliare ale tatălui său, în anii 1970 şi 1980 – înainte de cariera sa politică şi de perioada în care a fost vedeta longevivului reality show TV care dă numele filmului, „The Apprentice”. Se încheie în momentul în care Trump îl angajează pe autorul fantomă al bestsellerului său din 1987, „The Art Of The Deal”, şi se supune unei intervenţii chirurgicale pentru liposucţie şi chelie.
Portretul viitorului preşedinte este foarte apropiat de realitate. Sebastian Stan imită cu brio multe dintre gesturile şi comportamentele care au devenit familiare publicului din toată lumea.
Trump începe ca un tânăr blând, privilegiat şi foarte ambiţios. El este arătat apoi în timp ce devine părtaş la şantaj, corupţie, faliment şi încercări de a-şi înşela fraţii. Într-o scenă explicită, el îşi violează prima soţie.
În depoziţia sa legală de la divorţ, Ivana Trump şi-a acuzat într-adevăr soţul de viol marital. Ea a retractat afirmaţia ani mai târziu, insistând: „Donald şi cu mine suntem cei mai buni prieteni şi el nu m-ar viola niciodată”. Ivana – mama lui Don jr., Ivanka şi Eric Trump – a murit în 2022.
„O moştenire a neruşinării”
În acest film, Trump este ucenicul instruit în corupţie, pentru a câştiga, de avocatul Roy Cohn.
Cohn îl convinge că nu există „Adevărul”, ci doar ceea ce spui tu că este.
Cohn a fost un cunoscut avocat din New York ai cărui clienţi au fost de la Trump, Rupert Murdoch şi Andy Warhol până la lideri mafioţi. De la moartea sa, în 1986, el a căpătat un statut aproape legendar în literatura americană ca manipulator malefic.
Cohn – un homosexual nedeclarat care a murit din cauza complicaţiilor cauzate de SIDA – este un personaj central şi în drama premiată „Angels In America” şi în alte lucrări de ficţiune şi non-ficţiune. Şi-a început cariera ca procuror anticomunist feroce şi a lucrat alături de Richard Nixon şi senatorul american Joe McCarthy, care au condus vânătoarea anticomunistă discreditată de la începutul anilor 1950.
Cohn a folosit toate mijloacele pentru a se asigura că atât Julius Rosenberg, cât şi soţia sa Ethel, mamă a doi copii mici, ajung pe scaunul electric pentru spionaj.
La petrecerea de după premiera „The Apprentice” din Manhattan, actorul Jeremy Strong a declarat pentru Vanity Fair: „Moştenirea lui Roy este o moştenire a neruşinării, a falsului, a minciunilor, a disimulării, a brutalităţii şi a câştigului ca unică măsură morală”.
Până la sfârşitul filmului, Cohn este aproape un personaj patetic, deoarece Trump îl alungă, în parte de teama bolii sale, în parte din cauza sfatului său „de a încetini” realizarea unor „afaceri” din ce în ce mai discutabile.
Trump îi organizează lui Cohn o ultimă petrecere aniversară la Mar-a-Lago, răsfăţat de o Ivana complet alienată, care îi spune că butonii lui Trump din „aur masiv” şi diamante pe care i-a primit sunt falsuri ieftine. Între timp, magnatul imobiliar îşi încheie ucenicia furând regulile lui Cohn şi transformându-le în propriile reguli pentru cartea sa.
Jeremy Strong, Sebastian Stan şi Maria Bakalova au interpretări demne de Oscar – deşi este posibil ca Academia să nu aibă chef să onoreze filmul în primăvara anului viitor, dacă personajul real este votat din nou la Casa Albă, scrie Adam Boulton în analiza sa publicată de Sky News.
Indiferent dacă sunt prietenoase sau ostile, filmele biografice prezidenţiale nu se descurcă de obicei foarte bine, notează el. Nici „Primary Colours” în 1998, nici „Reagan” anul acesta nu şi-au recuperat costurile de producţie.
„Primary Colours” a apărut în timpul celui de-al doilea mandat al lui Bill Clinton, prea târziu pentru a-i afecta cariera politică. Dennis Quaid l-a interpretat pe preşedintele Ronald Reagan într-o biografie, la începutul acestui an.
Filmul a eşuat la box office, a fost respins de critici şi a fost retras rapid din cinematografe. Nu a fost lansat în Marea Britanie. Reagan a murit în urmă cu 20 de ani, dar Facebook a restricţionat şi anul acesta publicitatea online a filmului, în cazul în care aceasta ar fi fost văzută ca o interferenţă electorală pentru republicani.
Cel mai de succes film biografic recent a fost satira „Vice”, în care Christian Bale a adăugat kilograme şi proteză pentru a-l întruchipa pe Dick Cheney, vicepreşedintele lui George W Bush. Anul acesta, adevăratul Dick Cheney, un republican convins care l-a servit şi pe Nixon, a susţinut-o pe democrata Kamala Harris în detrimentul candidatului propriului său partid. Fiica sa, Liz Cheney, fostă membră a Congresului SUA, conduce campania împotriva acestuia în interiorul partidului.
„Este distractiv să călărești pe spatele dragonului”
Însă, spre deosebire de aceste filme, „The Apprentice” este difuzat chiar în momentul în care americanii decid dacă să voteze sau nu pentru Trump. Impactul pe care îl va avea este incert.
Un spectator prezent la premiera din SUA a considerat că ar putea contribui la victoria lui Trump, deoarece „Sebastian Stan este atrăgător”.
Regizorul iraniano-danez al filmului, Ali Abbassi, spune că „este distractiv să călăreşti pe spatele dragonului”.
Scenaristul Gabriel Sherman speră că filmul „îi face pe oameni să stea într-un teatru liniştit şi întunecat şi să privească cu ochii lor comportamentul omului pe care l-ar putea alege să fie următorul preşedinte”.
Donald Trump poate urî filmul şi îl poate denunţa. Dar mega-egoistul lăudăros, surprins cu atâta minuţiozitate în „The Apprentice”, va fi totuşi supărat, se bănuieşte, dacă filmul nu va avea un succes „măreţ” la box office, conchide analiza SkyNews.