Curtea de Arbitraj de pe lângă Curtea Internațională de Comerț de la Paris a dat câștig de cauză constructorilor italieni de cele mai multe ori în care statul român a fost dat în judecată. Doar pentru o fâșie de drum au fost obținute daune și de zeci de milioane de euro. Ezitările autorităților, exproprierile întârziate sau rezilierile abuzive sunt principalele cauze pentru care statul roman a pierdut procesele de arbitraj.
Unele dintre cele mai mari despăgubiri au fost obținute de companiile italiene Salini și Astaldi, care au fost angajate în proiectele cu cele mai multe probleme de construire. Acum cele două companii fac parte din grupul WeBuild, constructorul Podului de la Brăila, inaugurat anul trecut, care a și înregistrat o serie de pericole pentru șoferi după ce a fost dat în folosință.
MApN a prelungit perioada de recrutarea a soldaților și gradaților
În anul 2020, Tribunalul de Arbitraj de la Paris a stabilit că CNAIR trebuie să plătească firmei Salini peste 48 de milioane de euro daune și alte circa 3 milioane de euro cheltuieli de judecată, după rezilierea contractului privind lotul 2 – de 29 de kilometri, între localitățile Traian Vuia și Margina – din autostrada Lugoj – Deva.
Licitația a fost câștigată pentru suma de peste 120 de milioane de euro în 2013, iar la sfârșitul anului, Agenția de Mediu a stabilit că trebuie construite și tuneluri pentru a proteja urșii din zonă, conform directivelor de la Bruxelles. Salini nu a fost de acord cu organizarea unei noi proceduri.Din cei 20 de kilometri pentru care a fost angajat constructorul Italian, în anul 2017 au fost realizați 16 kilometri, iar tronsonul de 4 kilometri era parțial finalizat. Ministrul Transporturilor de la acea vreme, Răzvan Cuc, și șeful CNAIR de atunci, Ștefan Ioniță, au reziliat contractual cu Salini.
„Nu fac prezumtii, eu judec lucrurile asa cum sunt, clare. N-ai lucrat iti reziliez contractul, simplu”, săunea fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc.
Contractul de proiectare și execuție a fost câștigat în 2022 de compania românească UMB Spedition, a omului de afaceri Dorinel Umbrărescu, în asociere cu o companie din Bosnia. Valoarea contractului a fost de 360 de milioane de euro, mult peste valoarea contractului cu Salini pentru întreg lotul.
Constructorul italian a reclamat rezilierea la Curtea de Arbitraj de la Paris, care i-a dat câștig de cauză. Mai mult, Salini obținuse deja alte 16 milioane de euro într-un proces de arbitraj la Paris, după ce în 2016 i-a fost reziliat un alt contract, pentru cei 22 de kilometri ai secțiunii 3 din autostrada Orăștie – Sibiu. Reprezentanții Salini acuzau că autoritățile au forțat inaugurarea autostrăzii în scop electoral în 2014, fără ca lucrările să fie gata în totalitate, iar o fâșie s-a surpat, lucru care a dus la blocarea drumului pentru luni întregi.
Compania italiană Astaldi, care a fost ulterior integrată în același conglomerat cu Salini, a obținut de asemenea despăgubiri de aproximativ 18 milioane de euro pentru proiectul a 21 de kilometri ai autostrăzii A4 Ovidiu – Agigea, unde nu au mai fost terminate anumite lucrări.
În 2019, tot Astaldi a reușit la Paris să obțină alte 15 milioane de euro despăgubiri pentru lucrările de pe porțiunea Constanța-Megidia a Autostrăzii Soarelui. Curtea de Arbitraj a dat câștig de cauză pentru că lucrările au fost inaugurate fără să fie gata, lucru care a dus la costuri în plus pentru constructorul Italian.Alte 10 milioane de euro a mai plătit statul roman aceluiași constructor și pentru lucrările Drumului Național Arad-Oradea, exact din același motiv.Doar între 2019 și începutul anului 2021, Compania de Infrastructură le plătise constructorilor de drumuri și autostrăzi despăgubiri de aproape 140 de milioane de euro, iar până în vara aceluiași an daunele au ajuns până la 220 de milioane de euro.Cea mai colosală sumă plătită de statul roman a fost de peste 53 de milioane de euro pentru Tirenna Scavi, în 2020 pentru un singur proces. Între anii 2016 și 2021, compania italiană a obținut despăgubiri de la CNIAR de aproape 90 de milioane de euro.