Recent, Dacia Duster a obținut trei stele la teste. Trei sferturi dintre mașinile testate de EuroNCAP obțin maximul de cinci stele. Până acum, Dacia nu s-a apropiat de acest rezultat. Testele care simulează accidente s-au schimbat mult, iar o mașină care, în 2009, lua maxim, ar putea să nu ia nici trei stele în 2024.

Primul model Dacia testat de organizația EuroNCAP, faimoasă pentru testele auto de impact, a fost Logan berlină, în 2005. A obținut trei stele. Apoi, în 2008, Sandero a primit patru stelee, acela fiind cel mai bun rezultat Dacia în cei 19 ani de prezență în „catalogul” de teste.

În 2024, Dacia Duster 3 a obținut trei stele. Trei stele la EuroNCAP nu înseamnă că o mașină are probleme de rezistență structurală. La testul de acum, Duster a obținut punctaje foarte bune la protecția pasagerilor adulți și la protecția pasagerilor copii. 

Dacă nu ar fi fost depunctată de prezența a prea puține sisteme de siguranță în varianta standard, Duster ar fi luat patru stele „scor general”, arată analiza punctajelor.

Ce mașini Dacia au fost testate de EuroNCAP și câte stele au primit

Logan, în 2005, trei stele

Sandero, în 2008, trei stele

Duster, în 2011, trei stele

Sandero, în 2013, patru stele

Logan MCV, în 2014, trei stele

Duster, în 2017, trei stele

Logan și Sandero Stepway, în 2021, două stele

Spring, în 2021, o stea

Jogger, în 2022, o stea

Duster, în 2024, trei stele.

Ce este EuroNCAP și de ce era nevoie de el

Primele rezultate EuroNCAP au fost anunțate în februarie 1997: în testele de la acea vreme, Rover 100 obținea o singură stea (din 5), iar Fiat Punto, Nissan Micra, Opel Corsa și Renault Clio primeau două stele din 5. Prima mașină care obținea maxim de stele era Renault Laguna, în 2001.

Euro NCAP, de la The European New Car Assessment Programme, face teste de impact cu autovehicule noi, oferind consumatorilor informații despre modul în care acestea se pot comporta într-un accident rutier. Organismul este susținut de guverne din UE, precum și de organizații ale automobiliștilor, consumatorilor și firmelor de asigurare.

Rezultatele de la testele Euro NCAP se aplică strict mașinilor cu specificații europene, aflate la vânzare în Europa. 

Astfel, se poate ca aceeași mașină (marcă, model) să se comporte diferit în alte teste similare, în alte părți ale lumii, dacă diferă criteriile de testare sau specificațiile modelului respectiv în materie de siguranță activă și pasivă. 

În prezent, majoritatea mașinilor (peste 90%) obțin 4 sau 5 stele la testele Euro NCAP, dar mai sunt și modele cu două sau trei stele, de la mărci care pun mai puține sisteme electronice în versiunea standard.

EuroNCAP este o organizație independentă cu sediul în Belgia. Ea s-a bazat pe idee că, după 1990, crescând numărul de modele noi, a crescut și nevoia de a se dezvolta proceduri care să măsoare protecția oferită mașinilor, atât pentru cei din interior, cât și pentru pietoni, în cazul unui impact.

Organizația a făcut o mulțime de schimbări în testele sale, cele mai multe aplicându-se acum 15 ani, când deja devenise prea mare numărul de mașini care obțineau cinci stele și testele riscau să devină irelevante pentru public. Modificări numeroase la regulile de punctare au fost făcute și în 2016, dar și în 2020.

Dacia  a luat patru stele la protecția pasagerilor

Sunt patru tipuri de teste: 

  1. Protecția pasagerilor adulți
  2. Protecția copiilor pasageri
  3. Protecția utilizatorilor vulnerabili (pietoni și bicicliști)
  4. Eficiența sistemelor de siguranță. 

În rezultatul final, fiecare categorie are o anumită pondere procentuală  la scorul final, iar aceste ponderi s-au schimbat de mai multe ori și de aici rezultă și faptul că este greu să compari rezultatele de acum zece ani cu cele din prezent.

Scorul final, în număr de stele EuroNCAP, reprezintă numărul de stele primit la cea mai slabă categorie pentru acel model. La Duster 3, testat recent, au fost acordate trei stele din cinci (57%) la sisteme de siguranță și scorul final nu putea fi mai mult de trei stele, chiar dacă la celelalte categorii mașina a luat patru stele.

S-a modificat și modul de testare față de începuturi, se fac mai multe teste și sunt structurate diferit. S-au făcut modificări și la cel mai cunoscut tip de test, cel de impact frontal. Testele de impact lateral și impact frontal se realizează cu o barieră deformabilă din aluminiu.

Sistemele electronice contează în evaluare

Organizația a insistat în ultimii ani mult pe sistemele de siguranță activă care au ajuns să „cântărească” mai mult în rezultatul final, însă mărci precum Dacia, care vând mașini mai accesibile la preț decât concurența, nu au cum să pună prea multe sisteme electronice în versiunea standard, fiindcă ar crește mult prețul de pornire. 

Pentru a avea pe mașină aceste sisteme, o mulțime de clienți plătesc în plus și au pondere mare pachetele cu multe dotări. Nu prea mai este la modă versiunea sărăcăcioasă, „cheală”, cum se spune în termeni colocviali.

Sistemele de siguranță pasivă evoluează rapid, iar EuroNCAP face schimbări pentru a ține pasul. Organizația este controversată pentru o parte dintre schimbări, fiindcă oameni ajung să nu mai înțeleagă mai nimic dacă o mașină cotată cu cinci stele după regulile din iulie 2024 ar ajunge să nu ia nici trei stele cu regulile din iulie 2025.

„Frugal engineering”când Dacia a fost grav „trasă de urechi” de EuroNCAP

În decembrie 2021, mașina electrică Spring primea doar o stea din cinci, iar Renault Zoe, o altă electrică, primea ZERO stele. Limbajul folosit de EuroNCAP a fost neobișnuit de dur la adresa grupului Renault, încât au fost voci care au spus că organizația ar fi „pornită” împotriva acestor mărci.

Cei de la EuroNCAP spuneau că Dacia a lansat o mașină care merge mult dincolo de conceptul de „frugal engineering” al Dacia. Asta pentru că este o mașină ce a avut mari probleme la testele de impact, existând pericol mare ca șoferul să fie rănit la nivelul pieptului, iar pasagerul din spate se poate lovi rău la cap în cazul unui impact frontal.

Organizația mai spunea că Dacia promitea că este preocupată de siguranța pasagerilor în caz de accident „Clar că nu este așa”, adăugau cei de la EuroNCAP.

Logan și Sandero criticate

În primăvara lui 2021 Dacia fusese ținta altor critici dure de la EuroNCAP, dar nu pentru Spring, ci pentru noile Logan și Sandero Stepway, care primeau două stele.

EuroNCAP spunea atunci că normele au evoluat și că marca română face prea puțin și are prea puțină ambiție, chiar și pentru o marcă low-cost. 

Logan și Sandero Stepway s-au descurcat bine din punct de vedere al structurii de siguranță, dar au fost grav depunctate de faptul că EuroNCAP aplică noi criterii în care pierd mult mașinile care nu au în standard sisteme electronice gândite să prevină accidentele.

EuroNCAP s-a referit mai exact la limitările sistemului de frânare de urgență prezent pe mașinile Dacia, spunând că acesta reacționează doar în apropierea altor vehicule, dar nu și la schimbarea benzii de rulare sau pentru a evita coliziunea cu un pieton. 

Dacia a oferit atunci, în apărarea modelelor sale, o reacție:

„- „Siguranța pasivă este foarte bună pentru adulți și ocupanții copii (4 stele din 5)”. 

„În termeni de asistență la condus, aceasta a fost dimensionată la nivelul corect cerut de clienții noștri”.

Cel mai bun rezultat Dacia: patru stele în condiții speciale

A doua generație Dacia Sandero a obținut în 2013 patru stele din 5 posibile la testele de siguranță auto realizate de Euro NCAP, acesta fiind cel mai bun rezultat în materie de siguranta primit vreodată de un automobil Dacia. 

În obținerea celor 4 stele a contat faptul că mașina avea ESP și patru airbag-uri în echiparea standard. EuroNCAP nota atunci că este bună atât protecția oferită de mașina la impactul frontal, cât și protecția copiilor.

Interesant este că Sandero primea atunci trei stele în versiunea cu minime dotări, însă cea care avea și airbag-uri laterale pentru cap și torace primea punctaj mai bun, echivalentul a patru stele, conform regulilor de atunci.

Când o stea nu înseamnă un dezastru, ci siguranță

În primăvara lui 2022, Dacia primea din nou o singură stea, pentru modelul Jogger, cea mai mare mașină lansată de companie. Dacia a primit doar o stea pentru Jogger fiindcă avertizarea pentru centura de siguranță nu este disponibilă pentru locurile de pe ultimul rând de scaune (al treilea rând) al modelului cu șapte locuri.

Scorurile au fost foarte bune la siguranța pasagerilor adulți și la  siguranța copiilor, categorii la care mașina a primit echivalentul a 4 stele din 5. Doar la sistemele de asistență a primit sub două stele din cinci posibile, mai exact 39%.

Dacia a explicat cum stau lucrurile cu sistemul de avertizare pentru centură și a mai spus: „Nu este ceea ce noi numim esențial. Am ales să păstrăm totul simplu pentru clienții noștri. De fiecare dată când lansăm o mașină nouă pe piață, această mașină este cea mai sigură Dacie creată vreodată. Jogger este mult mai sigur decât Logan-ul și alte mașini. Chiar și în comparație cu majoritatea mărcilor de pe piață, oferim mașini cu un nivel ridicat de caracteristici de siguranță.”

Dacia a spus în repetate rânduri că NU va include pe mașini elemente care nu sunt considerate absolut necesare sau pentru care publicul nu este dispus să plătească mult în plus. Strategia a fost denumită „Smart Engineering” și ideea este de a reduce la minim costurile, dar de a construi o mașină robustă și durabilă.

Sistemele de siguranță activă, din cauza cărora Dacia a luat de câteva ori punctaj mic, se referă la acele sisteme electronice care intră în funcțiune atunci când computerul mașinii sesizează un pericol, iar aceste sisteme pot preveni un impact. 

La polul opus, elementele de siguranță pasivă se referă la caroserie, airbag-uri sau centuri de siguranță. La acest capitol Dacia stă foarte bine.

citeste mai mult …