Statele UE au aprobat introducerea unor taxe vamale suplimentare de până la 35% pentru mașinile electrice produse în China, însă România a fost în rândul țărilor care s-au abținut la vot. Unul dintre oamenii care au participat la discuții a explicat de ce țara noastră a ales această poziție.
După votul de vineri al statelor UE, Comisia Europeană are undă verde să impună taxe suplimentare mașinilor electrice produse în China, deși opoziția a fost mare în rândul câtorva țări importante, mai ales Germania.
„Prea puține date venite de la Comisia Europeană”
România s-a numărat printre cele 12 state care s-au abținut, 10 state au votat „pentru” impunerea acestei suprataxări, iar cinci au votat împotrivă (Germania, Ungaria, Slovacia, Slovenia și Malta).
Votul României nu a înclinat în niciun fel balanța, fiindcă era nevoie de 15 state care să se opună, însă numai câteva au votat nu, așa că a fost obținut fără probleme acceptul pentru aceste noi taxe.
Dan Vardie, președinte al APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile), a explicat într-o discuție cu jurnaliștii că în România Guvernul a dat Ministerului Economiei sarcina de a discuta acest subiect cu Comisia Europeană, iar ministerul a contactat APIA, care a fost partener principal de discuție pe această temă.
„Am fost întrebați ce părere avem noi, APIA, în această problemă cu suprataxele și am fost rugați să emitem o părere”, spune șeful asociației, precizând că de această opinie urma să decidă votul României la Bruxelles.
Șeful APIA spune că a trimis câteva întrebări la Ministerul Economiei legat de datele pe care Comisia le-a furnizat statului român despre această anchetă în care producătorii de mașini electrice din China sunt acuzați că au primit subvenții mari în acea țară, iar acele ajutoare le permit să vândă în Europa mașinile la prețuri nerezonabil de mici, concurența fiind neloială.
Oficialul spune că România a ales să se abțină, fiindcă au fost furnizate prea puține date de către Comisia Europeană în legătură cu ancheta și nu s-au oferit informații despre cuantumul subvențiilor primite în China de companiile care exportă mașini electrice în UE, aceste date fiind considerate confidențiale. „Una este dacă o companie a primit un miliard de dolari, alta este dacă a primit subvenții de 20 de miliarde dolari”, spune șeful asociației auto.
O altă întrebare a APIA a fost cum s-au calculat aceste taxe care variază între 7,8% la Tesla și 35,5% pentru SAIC, în timp ce la Dacia taxa ar fi de 20,1%, a spus Vardie. În comunicatul de vineri au fost date doar câteva exemple de taxe, dar nu și pentru constructorii europeni. Oficialul de la APIA s spus că nu s-a explicat în funcție de ce criterii au fost stabilite diversele taxe pentru fiecare companie în parte.
„În fața atâtor necunoscute, noi am recomandat guvernului să se abțină pe motiv că nu are cum să se pronunțe asupra unor lucruri atât de grave, fără a avea niciun fel de informații. Cum pot să te pronunți când nici măcar nu știi despre ce este vorba?”, se întreabă șeful Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile.
Prețurile mașinilor produse în China ar putea crește în 2025
Dar Vardie a reamintit că aceste taxe impuse acum au venit în urma unei anchete și au fost calculate o serie de procente de taxare suplimentară, pe lângă cele 10% taxe vamale. Comisia a stabilit cuantumul taxelor ce vor fi aplicate suplimentar, iar pentru ca propunerea să fie pusă în practică au fost consultate statele UE.
Șeful APIA spune că acest sistem de consultare, de vot, se concentrează nu pe cine este „pentru”, ci pe cine este „împotrivă”, fiindcă pentru ca o propunere a Comisiei să fie respinsă trebuie să se reunească 15 state europene cu un total de minim 65% din populația UE. Acest prag de 15 state care să voteze „împotrivă” este extrem de greu de atins, așa că în general rămâne cum a propus Comisia, a explicat Vardie.
„Era clar cu două zile înainte care va fi verdictul, iar presa internațională a tot scris, deoarece erau acele patru țări cu care făceai mai mult de 35% – Franța, Italia, Polonia și Grecia. Din câteva țări se rezolvă totul, iar nemții, care au fost împotrivă, n-au avut nicio șansă”, spune Dan Vardie, explicând că piața chineză este cea mai mare pentru industria auto germană, așa că nu era în interesul companiilor germane această decizie.
Noile taxe ar trebui să intre în vigoare pentru cinci ani de la 1 noiembrie 2024. Cel puțin până atunci, chinezii vor mai purta discuții cu oficialii europeni și cuantumul unor taxe a mai scăzut cu unul-două puncte procentuale față de propunerea inițială. Unele lucruri au șanse să se mai schimbe.
Marea întrebare la care nu avem un răspuns este ce se va întâmpla cu prețul mașinilor electrice produse în China și aduse în țările UE. Este de așteptat ca prețurile să rămână neschimbate în următoarele luni, însă în 2025 unele companii fie vor include toată taxa suplimentară în prețul mașinii, fie vor alege să meargă pe ideea ca o parte din creșterea de preț să fie susținută de companie, iar o parte de către client. Clienților li s-ar putea explica în campanii de informare că prețul crește din cauza unei decizii a Comisiei Europene.