Cu o zi înainte, șeful Boeing, Dave Calhoun, recunoscuse „gravitatea” situației privind calitatea producției, asigurând, în cadrul unei anchete a Senatului american, că s-au făcut deja progrese.

În spatele său, în public, s-au așezat rude ale victimelor prăbușirii avioanelor Boeing 737 MAX 8 ale companiei indoneziene Lion Air în 2018 și Ethiopan Airlines în 2019 (346 de morți în total), care țineau în mâini fotografii ale celor dispăruți.

„Deoarece crima comisă de Boeing este cea mai mortală infracțiune corporatistă din istoria Statelor Unite, o amendă maximă de peste 24 de miliarde de dolari este justificată din punct de vedere legal și în mod clar adecvată”, a scris Paul Cassell, reprezentantul familiilor victimelor, într-o scrisoare adresată Departamentului american al Justiției și consultată de AFP.

Scrisoarea de 32 de pagini detaliază calculele folosite pentru a ajunge la această sumă, precizând că „între 14 și 22 de miliarde de dolari din amendă ar putea fi suspendată cu condiția ca Boeing să aloce aceste fonduri unui auditor independent și pentru îmbunătățiri legate de programele de conformitate și siguranță”.

De mai multe luni, Boeing s-a lovit de mai multe probleme de producție și de calitate la avioanele sale comerciale 737 MAX, 787 Dreamliner și 777.

Mai multe audituri și investigații au identificat numeroase probleme de „neconformitate” și deficiențe, în special în ceea ce privește controlul calității.

La sfârșitul lunii mai, producătorul de aeronave a prezentat un „plan de acțiune cuprinzător”, cerut de autoritatea de reglementare în domeniul aviației (FAA), pentru a remedia aceste probleme. Miza este mare, deoarece grupul este amenințat cu urmărirea penală în fața unui tribunal federal din Texas.

Potrivit Departamentului american al Justiției, Boeing „nu și-a respectat obligațiile” în cadrul unui acord de amânare a urmăririi penale (DPA) legat de aceste accidente, încheiat la 7 ianuarie 2021 și supus unei supravegheri de trei ani.

Constructorul de aeronave susține că a respectat acordul. Ministerul trebuie să decidă până la 7 iulie dacă va continua sau nu.

„Familiile continuă să creadă că ceea ce trebuie făcut acum este să inițieze rapid o procedură penală împotriva Boeing”, a declarat Paul Cassell în scrisoarea sa de miercuri, cerând un proces în termen de 70 de zile de la termenul limită de 7 iulie.

citeste mai mult …