Alegerile prezidențiale din SUA din noiembrie sunt un eveniment esențial pentru economia globală și geopolitică. Ne așteptăm la o luptă extrem de strânsă între candidații democrați și republicani. Prezumtivul candidat republican, Donald Trump ar iniția schimbări radicale de politică în domenii, de la politica comercială la securitatea națională, dacă revine în funcție, arată un raport al Economist Intelligence Unit.
Ramificațiile globale ale acestor schimbări înseamnă că implicațiile unei președinții Trump merită explorate pe deplin. Economiștii britanici au elaborat un indice pentru a evalua expunerea fiecărei țări la președinția lui Trump. Indicele de risc Trump (TRI) folosește indicatori cantitativi pentru a măsura expunerea celor mai mari 70 de parteneri comerciali ai SUA. Scorul se bazează pe o evaluare a vulnerabilității în trei domenii – comerț, imigrație și securitate – în care ne-am aștepta la schimbări importante de politică sub domnul Trump.
- Taxe vamale mai mari și restricții comerciale (ponderea în cadrul indicelui este de 40%): Cu unele scutiri și excluderi, credem că Trump va duce la bun sfârșit intenția sa declarată de a taxa importurile americane; el a propus o rată forfetară de 10%. Ar fi posibile măsuri punitive suplimentare asupra importurilor sensibile din punct de vedere politic, cum ar fi oțelul.
- Împărțirea costurilor cu securitatea (pondere de 40%): ajutorul militar american ar deveni condiționat, iar Trump ar încerca să reechilibreze relațiile cheie privind apărarea. O administrație Trump ar intensifica presiunea asupra aliaților pentru a crește contribuțiile financiare și materiale.
- Controale mai stricte la frontieră (pondere de 20%): ne așteptăm ca o administrație Trump să mărească finanțarea pentru protecția zidurilor de frontieră și alte asemenea strategii. Ar pune un accent sporit pe expulzările migranților și ar aplica restricții suplimentare privind migrația internațională a forței de muncă și a celei pentru studii.
Aliații și partenerii SUA au cele mai multe motive să fie îngrijorați
TRI arată că aliații și partenerii SUA au cea mai mare expunere la schimbările de politică sub D. Trump, deoarece au cele mai profunde legături comerciale, de securitate și culturale. cu SUA.
Acest nivel mai ridicat de dependență îi expune și la schimbări majore în direcția politicii SUA.
Mexicul este cea mai expusă țară în general, cu un scor indice de 71,4, datorită expunerii sale ridicate la comerț și imigrație. Câteva alte țări din America Latină se află în primele zece cele mai expuse, datorită legăturilor lor economice și culturale cu SUA.
Aliații NATO (sau echivalentul) ai Germaniei și Japoniei sunt, de asemenea, incluși printre cei mai expuși (pe locul al treilea și, respectiv, al șaptelea).
Pe lângă existența unor excedente comerciale bilaterale mari cu SUA – o preocupare majoră pentru domnul Trump – fiecare se bazează, de asemenea, pe asigurarea de securitate a SUA și cheltuiește o cotă relativ mică din PIB pentru apărare.
Țările cu expunere scăzută la schimbările așteptate de Trump sunt, în general, cele cu legături mai îndepărtate sau mai puțin dependente cu SUA.
Australia este o excepție și se clasează ca a doua țară cel mai puțin expusă în indicele nostru, deoarece combină relațiile comerciale îndepărtate cu SUA cu o relație de securitate echilibrată. Arabia Saudită (a 70-a) este cea mai puțin expusă, cu un scor TRI de 9,4;
Legăturile sale comerciale cu SUA și-au diminuat importanța, deoarece SUA a apărut ca un exportator de energie de sine stătător și cheltuiește foarte mult pentru apărare (inclusiv pentru armele SUA). Legăturile dintre SUA și Arabia Saudită au fost mai calde sub prima administrație Trump decât au fost sub domnul Biden. Cu legăturile sale cu SUA dizolvate în urma invaziei Ucrainei, Rusia (a 63-a) este, de asemenea, proeminentă printre țările cu o expunere scăzută.
Comerț: tarife și protecționism
Protecționismul sub președinția lui Trump ar crea incertitudine în peisajul comercial global. Deficitul comercial cu mărfuri din SUA este o preocupare economică principală pentru Trump și a indicat că intenționează să o rezolve dacă va câștiga președinția, inclusiv prin utilizarea tipului de tarife punitive care au fost utilizate în mod regulat în timpul mandatului său anterior.
Unii dintre cei mai mari parteneri economici ai SUA se situează pe primul loc pentru expunerea comercială. Mexic și Canada, vecine cu SUA care formează împreună acordul comercial SUA-Mexic-Canada, sunt printre cele mai expuse economii. Ambele au excedente comerciale mari cu SUA și exportă volume mari de mărfuri sensibile.
Proeminența Chinei nu este surprinzătoare, având în vedere că are încă cel mai confortabil excedent comercial bilateral cu SUA din orice economie;
Trump a amenințat că va retrage statutul său comercial de națiune cea mai favorizată (sau, mai precis în contextul SUA, va revoca „relațiile comerciale normale permanente” cu China) dacă va fi ales.
Expunerea ridicată a Indiei și Vietnamului reflectă rolul mai mare pe care îl joacă acum în lanțurile de aprovizionare axate pe SUA. Germania și Irlanda sunt evaluate a fi cele mai expuse zone geografice din Europa, parțial determinate de excedentele lor considerabile de cont curent.
Australia și Noua Zeelandă au printre cele mai scăzute expuneri comerciale directe. Deși ambii sunt aliați de securitate ai SUA, ei sunt mult mai dependenți de China și Asia mai largă în ceea ce privește relațiile comerciale. Dintre țările europene, Croația, Țările de Jos, Polonia și Spania se confruntă cu o expunere mai mică, având în vedere că sunt importatori neți de bunuri și servicii din SUA și că SUA reprezintă o mică parte din comerțul lor total de mărfuri. Iordania și Marocul sunt considerate a avea o vulnerabilitate limitată, ajutate de ALS-urile lor bilaterale cu SUA
Securitate: adaptarea la o SUA mai izolaționistă
Abordarea SUA asupra securității globale se va schimba sub administrația Trump. Evaluăm expunerea țării la o politică externă mai izolaționistă, „America pe primul loc” în sub-indicele de securitate al TRI.
Această categorie include indicatori precum dependența de ajutorul militar al SUA și prezența locală a trupelor americane.
Trump este cunoscut pentru convingerea că alianțele de apărare ale SUA trebuie reechilibrate cu contrapartidele care contribuie mai mult. Unii aliați apropiați ai SUA sunt evaluați a avea cea mai mare expunere la securitate. Aliații NATO din estul și centrul Europei, cum ar fi Bulgaria, Estonia și Letonia, ocupă locuri importante. Acesta este un motiv de îngrijorare, având în vedere potențiala vulnerabilitate a acestora, dacă relațiile dintre NATO și Rusia se deteriorează.
Germania, care găzduiește un număr mare de trupe americane și cheltuiește o sumă mică din PIB pentru apărare, se află pe locul trei; Între timp, deși Japonia împărtășește unele caracteristici similare, este evaluată ca fiind puțin mai puțin expusă din cauza cheltuielilor sale mai mari pentru armele SUA.
Mai multe țări din America Latină, inclusiv Costa Rica și Panama, care primesc ajutor militar al SUA, dar nu au cheltuieli proprii de apărare sau au cheltuieli limitate pentru apărare, sunt, de asemenea, în fruntea clasamentului.
Dintre aliații importanți ai NATO (sau echivalent), Australia, Finlanda, Grecia și Polonia sunt cele mai puțin expuse, pe fondul unor cheltuieli mari de apărare și de achizițiile de arme ale SUA. Oman și Arabia Saudită sunt parteneri importanți de apărare din Orientul Mijlociu ai SUA, dar au o expunere limitată la schimbările sub administrația Trump, din cauza propriilor cheltuieli militare ridicate. Țările nealiniate, cum ar fi India și Singapore, au, de asemenea, o expunere destul de scăzută, în ciuda relațiilor militare strânse și de cooperare cu SUA, deoarece depind în mare măsură de propriile resurse de apărare.
Imigrația: economiile dependente de remitențe sunt cele mai expuse
Politicile mai stricte de imigrație din SUA sub o viitoare administrație Trump vor avea consecințe globale. Trump a adoptat o atitudine dură cu privire la imigrație în timpul primului său mandat iar problema joacă un rol central în campania sa din acest an.
Economiile mai mici din America Latină domină sub-indicele imigrației în ceea ce privește expunerea ridicată. Remitențele din SUA, de exemplu, sunt echivalente cu cel puțin 15% din PIB în El Salvador, Honduras și Guatemala, indicând o expunere economică semnificativă în cazul în care politicile de imigrare s-ar înăspri.
La fel ca și primul său mandat, dl Trump ar crește probabil restricțiile privind vizele pentru muncitori calificați, reducând un canal important pentru imigrația legală. Deși India este cel mai mare destinatar al acestor vize, expunerea sa este moderată datorită populației sale mari; în schimb, țările din America Latină au o expunere mai mare pentru acest indicator.
Hong Kong și Singapore figurează în primele zece zone geografice expuse datorită numărului mare de vize pentru studenți eliberate cetățenilor lor (în raport cu populația locală).
Țările europene sunt printre țările mai puțin expuse. Ele au, în general, o expunere scăzută în ceea ce privește imigrația și schimbările la frontieră, potrivit TRI, având în vedere emigrarea relativ limitată pentru muncă și studii în SUA.
Indonezia, cu cea mai mare populație musulmană din lume, este cea mai puțin expusă, fluxurile sale de emigrare concentrate mai mult pe alte destinații din Asia. Percepțiile conform cărora SUA au devenit mai puțin prietenoase cu musulmanii ar fi putut juca un rol în limitarea fluxurilor de muncă, călătorii și studii. Trump a etichetat restricțiile de călătorie care vizează șapte țări introduse în timpul primului său mandat drept „interdicție musulmană”.
Strategii pentru a reduce riscul Trump
Expunerea nu este aceeași cu impactul. Guvernele și întreprinderile pot lua în considerare strategii pentru a minimiza riscul asociat cu schimbările de politică care sunt probabile sub Trump. O potențială administrație Trump va percepe probabil în mod pozitiv angajamentul recent al Germaniei și Japoniei de a crește cheltuielile pentru apărare, de exemplu.
Ar putea fi luate măsuri preventive pentru a reduce riscurile comerciale. Asigurarea unor controale adecvate pentru a preveni reexportul în SUA a mărfurilor chinezești pentru a evita tarifele ar ajuta la abaterea unei posibile linii de critică americană. Achizițiile de stat de mărfuri agricole și energetice din SUA ar putea atenua preocupările legate de dezechilibrele comerciale.
Companiile care exportă articole sensibile din punct de vedere politic, cum ar fi oțelul în SUA, ar putea lua în considerare diversificarea pieței pentru a acoperi taxele vamale mai mari. Încurajarea relațiilor strânse între lideri poate ajuta, de asemenea.
Primul mandat al domnului Trump a arătat că luarea deciziilor ar putea fi influențată de interacțiunile cu alți lideri; Prim-ministrul de atunci al Japoniei, Abe Shinzo, a reușit să obțină concesii comerciale pentru țara sa prin curtarea lui Trump.
De asemenea, este probabil ca unii lideri să vadă în Trump un aliat ideologic cu care pot face afaceri și poate asigura beneficii pentru țările lor. Prim-ministrul Ungariei, Viktor Orban, sau președintele Argentinei, Javier Milei, se evidențiază ca fiind probabil „Trumpisti” în regiunile în care majoritatea celorlalți lideri politici se vor dovedi distanți ideologic.