După ce Snoop a dezvăluit că PNL a plătit 2 milioane de euro din bani publici pentru afișajul outdoor al cărții încă neapărute a lui Nicolae Ciucă pe 400 de panouri din întreaga țară, HotNews a vrut să afle ce bugete de promovare au avut și alți prezidențiabili care au publicat cărți. Sumele dezvăluite de edituri sunt incomparabil mai mici decât banii plătiți de PNL. 10.000 de euro o carte promovată, 30.000 de euro către autor pentru trei cărți, în cazul președintelui României.

2 milioane de euro a plătit PNL, în perioada, 15 mai – 15 iunie, pentru cele 400 de panouri cu chipul lui Nicolae Ciucă şi cu mesajul „Un ostaş în slujba ţării”, menite să promoveze prima carte semnată de şeful PNL, potrivit investigaţiei Snoop.ro

Până la finalul anului, reclamele pentru volumul lui Nicolae Ciucă vor costa, în total, peste 4 milioane de euro, mai arată jurnaliştii. Banii provin „din subvenții acordate de la bugetul de stat”, potrivit unui răspuns al PNL, care a furnizat sumele. 

Volumul „Un ostaş în slujba ţării” apare în contextul unui an electoral cu patru rânduri de alegeri, între care şi prezidenţialele, unde Nicolae Ciucă deja şi-a anunţat candidatura. Lansarea cărţii era aşteptată în luna iunie, la editura RAO, însă, după Hotărârea de Guvern prin care alegerile prezidenţiale vor fi organizate pe 24 noiembrie şi 8 decembrie, lansarea s-a amânat pentru luna august.

HotNews.ro i-a întrebat şi pe cei care au gestionat operele celorlalți prezidenţiabili cât au investit în promovarea volumelor lor.

De la preşedinte-jucător la preşedinte-autor

Preşedinte Klaus Iohannis şi-a pus semnătura pe trei volume: „Pas cu pas” (2014), „Primul pas” (2015), „Eu.Ro. Un dialog deschis despre Europa” (2019), toate publicate la editura Curtea Veche Publishing.

Pentru toate cele trei volume semnate de Klaus Iohannis, bugetul de promovare a fost de 10.000 de euro, de 400 de ori mai mic decât cel de azi al cărții lui Ciucă, susţine Irén Arsene, directoarea generală a Curtea Veche Publishing. Potrivit acesteia, fondurile pentru promovarea cărţilor scrise de şeful statului au fost asigurate de către editură.

„În ce priveşte primul volum, «Pas cu pas», noi am avut un marketing de guerillă, cu foarte puţini bani, pentru că am lucrat cu echipe in-house, iar ele au mers de la sine. Cartea a apărut în august şi, la început, ecoul apariţiei nu a fost foarte mare, dar vânzările au explodat mai mult după lansarea de la Gaudeamus (din 19 noiembrie 2014, la trei zile după turul II, n.r.). Dar niciuna dintre cărţile domnului preşedinte n-a beneficiat de un marketing ţintit, studiat, cu mari investiţii”, a explicat Irén Arsene, directoarea generală a Curtea Veche Publishing, editura care a publicat trei volume semnate de şeful statului.

Klaus Iohannis a câștigat 37.000 de euro pentru cele trei cărți

„Bugetul de promovare al tuturor celor trei volume semnate de preşedintele Klaus Iohannis a fost de 10.000 de euro. Pentru că ceea ce am făcut noi a avut mereu legătură cu piaţa de carte. Dar erau alte vremuri atunci. Dacă bugetele actuale sunt exagerate, înseamnă că ele nu au legătură cu piaţa”, a explicat aceasta.

Irén Arsene susţine că promovarea volumelor semnate de Klaus Iohannis s-a făcut din fondurile editurii, nu din bani publici, iar relaţia contractuală dintre autor şi editură a fost precum în cazul oricărui alt autor, şeful statului primind bani din drepturile de autor. 

Astfel, potrivit declaraţiilor de avere, din vânzarea volumelor „Pas cu pas”, apărut în 2014, „Primul pas”, apărut un an mai târziu, şi „Eu.Ro”, apărut în 2019, preşedintele României a câştigat: 82.844 de lei în 2015, 34.654 de lei în 2016 şi 31.026 de lei în 2017, 1.275 de lei în 2019, 29.784 de lei în 2020 şi 5.934 în 2022. În total, 185.517 de lei.

Volumele lui Klaus Iohannis se mai pot cumpăra şi astăzi de pe site-ul editurii: „Pas cu pas”, la preţul de 12,28 de lei, „Primul pas”, cu 24,56 de lei, iar „Eu.Ro”, cu 50,15 de lei.  

Rareș Bogdan: Cartea lui Ciucă va fi cel puțin la fel de bună ca a lui Iohannis

Întrebat de Snoop despre panourile cu cartea lui Nicolae Ciucă, prim-vicepreședintele PNL Rareș Bogdan a făcut trimitere și la una dintre cărțile lui Iohannis.

„Nu vă așteptați să fie Alexis de Tocqueville cu «Despre democrație în America», ci va fi în stilul cărților scrise de Tony Blair, fost premier britanic, Angela Merkel, fost cancelar al Germaniei, sau Barack Obama, fostul președinte al SUA. Va fi cel puțin la fel de bună ca «Pas cu Pas» scrisă de Klaus Iohannis, dacă nu chiar mai bună”, a fost concluzia lui Rareș Bogdan despre viitoarea carte care va fi lansată de președintele PNL.

AUR spune că pe George Simion promovarea cărţii l-a costat 300 de euro, banii lui

Pe lângă Nicolae Ciucă, şi liderul AUR George Simion se numără printre cei care şi-au anunţat candidatura la alegerile din noiembrie şi care şi-au văzut numele pe coperte de carte. „Costurile de promovare pentru cartea «Cum i-am cunoscut pe Klaus Iohannis, Dan Barna, Traian Băsescu, Ion Iliescu» au fost 1.500 de lei. Menționăm că nu au fost cheltuiți bani publici”, a transmis redacţiei Departamentul de Comunicare al AUR. 

Cartea a fost lansată în 2019, iar astăzi poate fi descărcată gratuit de pe site-ul liderului AUR.

Reţeta lui Mircea Geoană

Reţeta occidentală a lansării unei cărţi înainte de candidatura la prezidenţiale a fost brevetată, în 2009, de Mircea Geoană, an în care acesta a fost învins în turul II de Traian Băsescu. 

Pe atunci şef al PSD, Geoană a publicat, la editura Nemira, volumul de 106 pagini cu copertă necartonată intitulat „Încredere”. Cartea se poate găsi şi astăzi în anticariate la preţul de 6,99 lei.

Deşi nu a anunţat că va candida şi la alegerile din 2024, Mircea Geoană a lansat, anul trecut, la editura Litera, volumul „Bătălia pentru viitorul României. Gândurile unui român la vârful NATO”. Acesta a făcut şi un turneu prin ţară pentru a-şi promova cartea.

HotNews.ro l-a întrebat şi pe Mircea Geoană cât l-a costat promovarea volumului. După ce a întrebat editura, acesta a spus că promovarea volumului „Bătălia pentru viitorul României” a costat „în jur de 10.000 de euro. Plus 26.750 de lei pe campanii online”. Cartea se poate cumpăra la preţul de 45,49 de lei de pe site-ul editurii, la reducere faţă de preţul întreg de 69,99 de lei. 

citeste mai mult …