Românii vor putea folosi CNP-ul fiscal (Număr de Identificare Digitală – NID) și pentru la alte lucruri, pe lângă cumpărăturile online la e-Factura B2C. De la început trebuie precizat că acesta va fi opțional. Prin urmare, vor mai fi români care nu-și vor lua acel cod.
Pentru acele situații, conform unor surse din Ministerul Finanțelor, se analizează aplicarea modelului italian: dacă persoana nu dă acel număr, firma de la care cumpără va introduce un anumit cod. În Italia este format din 7 zerouri (0000000). HotNews.ro a scris despre acest lucru recent.
Cei care vor cumpăra produse și servicii din zone cu risc fiscal ridicat vor avea la finalul anului reducere de taxe ori li se va rambursa o parte din bani
Ministrul Finanțelor a vorbit recent, într-un interviu la Antena 3, despre beneficiile CNP-ului fiscal, menționând că s-a luat în calcul introducerea acestuia din cauza problemelor legate de GDPR „și să fie protejate datele personale ale fiecărui cumpărător”. Chiar și nota de fundamentare de introducere a NID vorbește despre riscul furtului de identitate.
“Există situații în care, deși persoana fizică în calitatea sa de consumator, nu este persoană impozabilă, trebuie să li se emită facturi prin intermediul sistemului e-Factura. Pentru transmiterea în SPV a facturilor emise către aceste persoane fizice (e-Factura B2C) este necesar să fie înscris codul numeric personal al consumatorului persoană fizică, o informație personală foarte sensibilă care, nefiind prelucrată în condiții stricte de securitate, dezvăluirea ei poate duce la multe infracțiuni (ex.furturi de identitate)”, se arată în documentul care însoțește proiectul de modificare a Codului de procedură fiscală.
Potrivit lui Boloș, folosirea CNP-ului fiscal este opțională.
“Dacă ai luat un bon fiscal de la o spălătorie auto și ți-au pus codul tău de indentificare fiscală (CNP-ul fiscal – NID), ANAF are posibilitatea la sfârșit de an să centralizeze toate acele cumpărături pe care tu le-ai făcut din domenii de activitate pe care Statul le consideră că sunt cu risc de evaziune fiscală ridicată. Din totalul sumelor adunate de-a lungul anului, un procent ți se rambursează înapoi sau ți se dă posibilitatea să compensezi cu alte impozite și taxe”, a explicat Marcel Boloș.
Potrivit acestuia, conceptul este discutat cu Banca Mondială pentru întreaga strategie a României „de reducere a gap-ului de impozite și taxe și este în favoarea mediului de afaceri pentru a sprijini atât combaterea competitorilor neloiali în piață, dar și a asigura cât mai mulți bani la bugetul de stat care nu vin pe calea politicilor fiscale, ci vin pe calea mai bunei colectări”, a afirmat el.
Încă nu se află în Codul fiscal acest mecanism de oferire a CNP-ului fiscal în zone cu risc fiscal ridicat la casa de marcat și nici partea legată de beneficii. Momentan sunt doar declarații ale ministrului Finanțelor.
Identificare în sistemele informatice ale Statului prin noul CNP
Un alt lucru care se va mai putea face cu acest nou cod este legat de interacțiunea cu sistemele digitale ale Statului. Acolo unde se cere înscrierea CNP se va putea introduce noul NID.
Număr de Identificare Digitală – NID oferit la solicitarea fiecărui român și va fi comunicat fie prin utilizarea serviciului „Spațiul privat virtual” fie prin utilizarea altor mijloace de comunicare în mediu electronic (de exemplu, o aplicație pusă la dispoziția persoanei fizice pe site-ul ANAF sau pe telefon).
Sistemele digitale, structura numărului de identificare digitală, precum și procedurile privind solicitarea, atribuirea și anularea acestuia se vor aproba prin ordin al președintelui ANAF. Momentan, nu există decât un proiect de modificare a Codului de procedură fiscală care introduce acest NID.