Literatura română, de la Lucian Blaga la Ana Blandiana și de la Mircea Cărtărescu la Panait Istrati, este promovată în străinătate printr-un proiect special al Institutului Cultural Român (ICR). În 2024, ICR a alocat 1,8 milioane de lei pentru traducerile în limbi străine ale cărților autorilor români. Bugetul include și costurile de promovare, „în funcție de propria strategie de marketing a fiecărei edituri”, a transmis ICR, la solicitarea HotNews.ro. Potrivit informațiilor furnizate chiar de PNL, suma reprezintă de 6 ori mai puțin decât cei 2 milioane de euro plătiți deja pe chiria panourilor de promovare a cărții „Un soldat în slujba țării” a lui Nicolae Ciucă.

PNL a cheltuit în ultimele trei luni 2 milioane de euro, din bani publici, pentru a promova pe 400 de panouri cartea lui Nicolae Ciucă, „Un ostaș în slujba țării”, potrivit răspunsului oficial al liberalilor pentru site-ul de investigații Snoop.ro. Până la finalul anului, suma deja contractată va ajunge la 4 milioane de euro. Potrivit PNL, suma se compune din:

  • 351.000 de euro achită PNL lunar pentru chiria panourilor publicitare.
  • 510.000 de euro este suma lunară, unde intră TVA și taxe locale.
  • 450.000 de euro este costul care a fost înregistrat o singură dată, la începutul campaniei, pentru producerea panourilor cu cartea și pentru montarea lor. 

Cele 2 milioane de euro cheltuite pentru cartea președintelui PNL în perioada mai – iulie reprezintă multiplu de 6 față de programul TPS (Translation and Publication Support Programme) organizat și finanțat de ICR pentru toată literatura română. Programul are alocat bugetul de 1,8 milioane de lei, adică aproximativ 360.000 de euro, cu care se promovează în străinătate 61 de titluri ale autorilor români. 

Lista pe 2024 include opere scrise de Mircea Cărtărescu, Ana Blandiana, Gabriela Adameșteanu, Ioana Pârvulescu, Radu Vancu, Răzvan Petrescu, Daniela Rațiu, dar și Lucian Blaga, I.L. Caragiale, Mihail Sebastian, Panait Istrati și poate fi consultată aici.  

Cum funcționează programul ICR

Cu acești bani, editurile din străinătate traduc cărțile și le promovează, în funcție de strategia de marketing a fiecăreia. 

„Programul TPS (Translation and Publication Support Programme) organizat și finanțat de ICR susține exclusiv edituri străine care publică autori români, încurajând apariția în străinătate a operelor traduse din limba română. 

Aplicațiile pentru obținerea finanțării se depun de către editurile din străinătate, care au și propria strategie de promovare. Editurile decid asupra cheltuielilor pentru care cer susținere și pot include și costuri de promovare, în condițiile regulamentului de concurs”, a transmis ICR la cererea HotNews.  

Disparitatea a fost semnalată, inițial, de dramaturgul și ziaristul Petre Barbu. Într-o opinie în Libertatea, el a făcut comparația cu ICR și a spus că bugetul alocat din bani publici pentru promovarea cărții lui Nicolae Ciucă reprezintă „o sfidare și o dovadă de nesimțire de neam prost la adresa pieței editoriale din România”. 

ICR cheltuiește într-un an cât dă PNL pe chiria panourilor într-o lună

Întrebat de HotNews.ro, ICR a menționat suma exactă: 1,8 milioane de lei și 61 de titluri, care au fost selectate pentru a fi traduse în acest an, a menționat ICR. 

Cei 360.000 de euro, atât cât reprezintă 1,8 milioane de lei cheltuiți de ICR pe întregul an 2024, înseamnă chiria pe o singură lună, plătită de PNL pentru panotajul cărții ”Un soldat în slujba țării”. La chirie se adaugă taxe locale și TVA, suma pentru marketingul cărții președintelui PNL Nicolae Ciucă ajungând lunar la o jumătate de milion de euro.

Polirom: „Cazurile în care ne permitem bugete foarte mari sunt rare”

De asemenea, HotNews.ro a întrebat mai multe edituri din România ce buget de promovare alocă anual pentru promovarea unei cărți. Doar una a răspuns, până acum, solicitării redacției – editura Polirom. 

„Cazurile în care ne permitem bugete foarte mari sunt rare”, a transmis editura. 

„Bugetul de marketing se alocă de regulă pentru mai multe titluri, nu pentru unul singur, iar cazurile în care ne permitem bugete foarte mari sunt rare, deoarece prețul de vânzare al cărților ar crește (acesta reflectând și costurile de promovare), pe fondul unei piețe cu vânzări în scădere. 

Lansările de carte, participările la târguri, întâlnirile cu autorii, social media, cataloagele, cheltuielile cu personalul, regiile etc. – toate acestea pot ajunge la 3-5% din cheltuielile editurii, adică cca 10% din bugetul alocat volumului care prilejuiește ancheta dvs.”, se arată în răspunsul Polirom. Ceea ce înseamnă că, pentru una dintre cele mai mari edituri din România, Polirom, bugetul total de marketing ajunge la 200.000 de euro, 10% din cei 2 milioane cheltuiți doar pentru promovarea outdoor a cărții ”Un soldat în slujba țării”. 

citeste mai mult …