În afara celor două falsuri deja foarte bine cunoscute de toți cei care se interesează de pictură, de Victor Brauner, marele suprarealist, de expoziții, ieri, joi, mi-a fost confirmat de experții în drept încă unul. Experții în drept sunt doar doi. Samy Kinge și Mihaela Petrov. Samy Kinge lucrează de o viață pe subiectul Victor Brauner și a terminat Catalogul Raisonné al artistului, pe care îl deține digital. Doamna Mihaela Petrov are o bibliografie impresionantă despre opera artistului avangardist de origine română, azi ajuns la deplină glorie mondială. Ultima lucrare în trei volume, în limba română, aproape 1000 de pagini, cu sute de imagini este bazată pe lucrarea de doctorat susținută la București cu Cristian Robert Velescu, profesor universitar.

Dar să revenim la al treilea fals oferit generos de Adrian Năstase expoziției Victor Brauner de la MNAR, expoziție „curatoriată” de Călin Stegerean, director, curator și expert (fără patalama).

Acest fals e o copie penibilă după o lucrare care a trecut într-o licitație la Artcurial, Paris, 2002 și pe care Mihaela Petrov o reproduce (originalul, nu falsul din colecția Adrian Năstase) la pagina 270 din „Victor Brauner, vizionar al timpurilor moderne”. Originalul se intitulează „Dimineața” și e un ulei din 1962. Falsul din colecția Adrian Năstase, al treilea cu probe, e o guașă stângage, penibilă.

În franceză avem zicerea „Jamais deux sans trois” (Niciodată două fără a treia). Adrian Năstase a ținut să confirme simpatica vorbă de spirit franțuzească.

Toate certificatele și confirmările prezentate cu emfază de Adrian Năstase în legătură cu „capodoperele” Victor Brauner deținute de el și de familia sa nu fac nici o ceapă degerată.

Numele citate cu toată aroganța nu sunt în chestie, lucru pe care gonflatul director al MNAR, Călin Stegerean, ar fi trebuit să-l știe. Dar nu îl știe. Pentru că a produs și el un comunicat ridicol, difuzat generos.

Citește continuarea pe solidnews.ro.