Presiune palpabilă și emoție: în sala de control a companiei de transport public din Paris-RATP, amenajată la sediul grupului de pe malul Senei, echipele au ochii lipiți de ecranele de control înaintea ceremoniei de deschidere a Jocurilor Olimpice, un adevărat test de rezistență pentru transportul parizian, potrivit unui reportaj AFP.

„Particularitatea (acestei seri) este că impactul asupra rețelei este potențial extrem de larg”, a explicat pentru AFP Jean Castex, directorul general al grupului, care a pășit pe coridoarele sediului său pentru a saluta toate echipele implicate.

Miza este cu atât mai mare cu cât vineri, SNCF a fost victima unor acte de sabotaj care au perturbat grav traficul TGV.

Pe o porțiune de 6 km a Senei, 320 000 de spectatori au fost transportați în condiții fără precedent, numeroase stații de metrou fiind închise din motive de siguranță.

Pentru această ocazie, RATP a instalat o stație de control a „canalizării”, menită să dirijeze și să gestioneze fluxurile de călători de la distanță, pentru a evita colmatarea rețelei.

În micuța cameră „PC cana”, așa cum a fost supranumită de personal, 18 ecrane proiectează imagini de supraveghere video a anumitor stații, pentru a depista eventualele aglomerări.

Miromesnil pare să fie plină până la refuz, la fel ca peronul stației Kléber. „Nimic neobișnuit”, spun echipele, având în vedere aglomerația așteptată pentru această seară extraordinară.

Jean Castex, Foto: GONZALO FUENTES / AFP / Profimedia
Jean Castex, Foto: GONZALO FUENTES / AFP / Profimedia

Nu ne place ploaia

De la începutul după-amiezii, nu au fost semnalate alerte. Un obiect abandonat în stația Daumesnil a necesitat închiderea parțială a liniei 6, astfel încât „am trimis zece persoane din stația Bercy înapoi la Daumesnil pentru a canaliza fluxul”, explică Valérie Guaidot, unul dintre responsabilii din sală.

Odată cu închiderea stațiilor de-a lungul Senei, cele mai „fierbinți” stații sunt cele mai apropiate de ceremonia de deschidere.

„Dar acestea sunt mai puțin păzite, deoarece fluxurile sunt controlate și anticipate, iar noi le-am dotat” cu personal suficient, explică Alain Teixeira, șeful coordonării personalului din stații și arhitectul centrului de control al conductei, care a fost deschis abia pe 21 iunie.

Echipele tind să monitorizeze stațiile apropiate de Sena, cum ar fi Varenne sau Latour-Maubourg, „stații foarte mici unde, cu doar 150 de pasageri, suntem copleșiți”, continuă el.

Ceremonia de deschidere a decurs bine în amonte. Dar atenție la averse, pentru că „nu ne place când plouă”, râde Jean Castex. El preconizează plecări timpurii și spectatori care se refugiază în metrou din cauza ploii torențiale așteptate asupra Parisului în mijlocul ceremoniei. În acest sens, liniile 4, 6 și 14 au fost consolidate între orele 22.00 și 00.00.

Satisfacție

La ora 19.30, camera de criză a organizat o actualizare a situației, așa cum o face în mod regulat, atunci când majoritatea spectatorilor erau la locurile lor.

Peste tot, „planul de transport este în ordine”, spun responsabilii metroului, autobuzelor și tramvaielor. Închiderea (parțială) a liniilor 6 și 5 programată la această oră decurge bine.

Ingrid Lapeyre-Nadal, șefa metroului, subliniază un incident pe linia 8, „un copil pierdut care a fost în sfârșit găsit”.

„Nu a fost ușor de gestionat” din cauza panicii copilului, subliniază ea. „Ar putea exista riscul unui tweet”, avertizează ea. Unitatea de comunicații a răspuns: „Nu, nu este nimic. Este liniște pentru noi pe frontul media”.

„Fluxul de informații este sub control și nu există alerte”, spune șeful sălii de criză, sub privirile satisfăcute ale unui director general.

La etajul șase și ultimul, echipa de aproximativ douăzeci de persoane care lucrează la RATP pentru Jocurile Olimpice se pregătește să urmărească liniștită ceremonia de deschidere la televizor. Nu fără emoție, după mai bine de un an de muncă și presiune, când transportul a fost adesea prezentat ca veriga slabă a acestor Jocuri.

„În sfârșit, vom putea avea un sentiment de împlinire la sfârșitul (Jocurilor) paralimpice”, subliniază cu fermitate Jean Castex.

citeste mai mult …