“Din grijă pentru sănătatea lor și a celor dragi.” „Pentru a respira aer curat.” „Pentru a proteja natura și habitatele animalelor.” Acestea sunt principalele motive pentru care mulți români aleg să adopte un comportament sustenabil, cu efecte pozitive pe termen lung. Conștientizarea potențialului, colectarea selectivă a deșeurilor și livrarea acestora către punctele de reciclare sunt aspecte care și-au găsit deja locul în stilul de viață obișnuit. Totuși, un procent semnificativ din populație consideră că atât infrastructura, cât și nivelul de informare, pot fi îmbunătățite. Dar cum și de către cine? Iată trei soluții identificate în studiul realizat de ROMPAP și Ipsos pe tema “Atitudinile românilor cu privire la sustenabilitate și reciclare.”
Informarea, primul pas spre schimbarea așteptată
Peste 70% dintre români* doresc să primească mai multe informații despre sustenabilitate, colectare selectivă și reciclare din surse oficiale, precum Guvernul, autoritățile locale sau companiile de salubritate. Printre subiectele de interes se numără tipul materialelor care pot fi reciclate, starea acestora și impactul asupra mediului. Campanii educaționale susținute și platforme online dedicate ar putea facilita accesul la informații relevante și actualizate.
Încrederea se câștigă prin comunicare și acțiuni concrete
Cantitatea de ambalaje colectate și reciclate ar putea crește dacă românii ar avea certitudinea că deșeurile ajung cu adevărat la stațiile de reciclare și nu la gropile de gunoi. Accesul facil la infrastructura necesară colectării selective, atât acasă, la locul de muncă, în instituții, școli și în toate spațiile publice i-ar încuraja pe oameni să fie și mai responsabili. Scutirile de taxe sau, dimpotrivă, aplicarea sancțiunilor ar crea un cadru clar și predictibil pentru fiecare cetățean în parte.
Producătorii trebuie să facă tranziția spre ambalaje sustenabile
În ultimii ani, deciziile de cumpărare au început să devină mai complexe, atenția fiind îndreptată inclusiv spre soluțiile de ambalare oferite de producători. Aproape 90% dintre români afirmă că apreciază preocuparea față de sustenabilitate, iar jumătate dintre ei aleg să cumpere un produs în ambalaj de hârtie sau carton în locul unuia din plastic, dacă prețul este similar. Totodată, 34% afirmă că, în general, preferă produsele de la companii sau mărci care utilizează ambalaje reciclabile sau sustenabile.
Reciclarea este un pas esențial către un mediu mai curat și un viitor sustenabil. Românii devin din ce în ce mai conștienți de importanța acestei practici, motivați de dorința de a proteja sănătatea și mediul înconjurător. Cu toate acestea, pentru a maximiza impactul eforturilor, este necesară o îmbunătățire a infrastructurii, o informare continuă și corectă a populației și o mai mare transparență asupra procesului, alături de o implicare activă din partea autorităților și a producătorilor. Prin adoptarea unor măsuri concrete și colaborare între factorii decizionali, România poate deveni un exemplu pozitiv în domeniul reciclării și al sustenabilității.
(*) Studiul “Atitudinile românilor cu privire la sustenabilitate și reciclare” a fost realizat de compania de cercetare Ipsos sub forma interviurilor online prin platforma Ipsos.Digital, în perioada 2-5 aprilie 2024. Studiul a inclus 500 de respondenți adulți din România, cu vârste cuprinse între 18-65 ani. Chestionarul a acoperit 6 module – Context, Sustenabilitate și mediu, Poluare cu plastic, Colectare selectivă, Reciclare și Surse de informare.
Campania de informare ROMPAP
Sub sloganul ,,Dă tonul la reciclat, alege cartonul ondulat!”, ROMPAP a lansat o campanie de informare pentru protejarea mediului, în parteneriat cu Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor. Campania își propune să schimbe percepțiile și obiceiurile de consum ale oamenilor, încurajând utilizarea ambalajelor din hârtie și carton – materiale reciclabile ce contribuie la reducerea poluării – și, totodată, să stimuleze colectarea selectivă de către populație a acestor ambalaje, în vederea reciclării, întrucât fiecare poate aduce o contribuție semnificativă la transformarea la scară largă pentru un mediu mai curat și mai sustenabil.
Află mai multe despre cum poți contribui la reciclarea cartonului ondulat! Vizitează site-ul campaniei ROMPAP pentru a te informa despre studiul de piață și despre colectarea selectivă. Descoperă cum poți contribui prin gesturi simple și mici schimbări în viața de zi cu zi la un mediu mai curat și la protejarea resurselor!
Alege – chiar de astăzi – să utilizezi ambalajele de carton și să le colectezi pentru reciclare.
E simplu, firesc și de impact!
Despre ROMPAP
ROMPAP, Patronatul Industriei de Celuloză și Hârtie este o organizație înființată în 1992, din care fac parte 19 companii membre, însumând o cifră de afaceri anuală de circa un miliard de Euro și 5.400 de angajați. Este membră a două confederații europene, respectiv Confederația Europeană a Industriei de Hârtie – CEPI și Federația Europeană a Fabricanților de Carton Ondulat – FEFCO.
Rolul ROMPAP este de a monitoriza legislația internă și acțiunile ce se întreprind de către autoritățile și instituțiile statului în domeniul politicilor industriale, al exploatării forestiere, al mediului, al colectării și reciclării maculaturii, al promovării ambalajelor din carton ondulat și de a iniția acțiuni de corectare a unor prevederi legislative care contravin intereselor industriei și chiar legislației europene.
Articol susținut de Rompap