Cea mai recentă operă de artă a artistului francez stradal James Colomina îl înfăţişează pe abatele Pierre cu o erecţie – o declaraţie privind omerta bisericii împotriva abuzurilor sexuale. Decedat în 2007, preotul a fost acuzat recent de violenţe sexuale de mai multe femei, transmite News.ro.
De culoare albă, în contrast puternic cu răşina roşie folosită de artist, lucrarea „Silentium” („tăcere” în latină) îl înfăţişează pe omul de pânză pe un cărucior mortuar metalic, cu un cearşaf care îi acoperă corpul şi care dezvăluie o erecţie.
„Această instalaţie (…) ne reaminteşte că, chiar şi după moarte, rănile şi traumele provocate de aceste acte continuă să pătrundă în memoria colectivă, bântuind victimele şi societatea în ansamblu”, declară James Colomina pentru AFP.
„A murit, dar problema rămâne”, spune el, referindu-se la omerta care a permis mult timp ca acuzaţiile împotriva fondatorului Emmaus – „acest personaj complet ambivalent, care a făcut enorm de mult bine şi enorm de mult rău” – să fie ascunse sub preş, precum şi la lipsa de transparenţă a Bisericii Catolice în această chestiune.
Abatele Pierre ar fi agresat sexual cel puțin 20 de persoane
Anul acesta, Fondation Abbé Pierre şi Emmaüs au publicat rapoarte privind investigaţiile conform cărora ar fi abuzat sexual de cel puţin 20 de persoane. Printre acuzaţi se numără şi doi minori, dintre care unul în vârstă de 8-9 ani.
Sculptura este expusă în biserica Gesù, care nu mai este folosită în scop liturgic, din centrul oraşului Toulouse, însoţită de cântece religioase în latină. Expoziţia este deschisă publicului timp de doar două zile, până sâmbătă, între orele 12.00 şi 19.00.
Figură emblematică în Franţa şi fondator al Emmaüs, abatele Pierre, pe numele său real Henri Grouès, a fost, începând din iulie, ţinta unei serii de mărturii ale femeilor privind violenţe sexuale comise între anii 1950 şi 2000, unele dintre acestea implicând violuri sau vizând minori.
James Colomina, care se autodefineşte drept un „artist angajat”, denunţă în mod regulat evenimentele curente, ca atunci când a instalat o sculptură a preşedintelui rus Vladimir Putin aşezat pe un tanc în miniatură pe terenurile de joacă pentru copii din Paris, New York şi Londra după izbucnirea războiului din Ucraina.
În timpul Jocurilor Olimpice de la Paris, el a folosit instalaţiile sale artistice pentru a denunţa interzicerea sportivilor care au fost obligaţi să concureze sub un steag neutru, precum şi investiţiile „excesive” făcute pentru curăţarea Senei, care, în opinia sa, nu au fost foarte eficient.