Mykonos, „Insula Vânturilor” din Grecia și una dintre cele mai populare destinații turistice ale țării, se confruntă acum cu o scădere a numărului de turiști. Ta Nea, cel mai citit ziar din Grecia, pune situația tocmai pe seama popularității insulei, dar și a prețurilor mari.
Ziarul elen scrie că Mykonos se află pe o pantă descendentă în ceea ce privește numărul de vizitatori, fapt ilustrat și de datele publicate de Institutul Confederației Turismului Grec (INSETE) privind locurile alocate de companiile aeriene pentru zborurile lor către insulă.
Astfel, Mykonos a înregistrat anul acesta o scădere cu 10,4% a locurilor alocate de companiile aeriene comparativ cu 2023, de asemenea un an de scădere (-8,7%).
Deși Grecia a obținut venituri record din turism în 2023, primul an în care au fost ridicate toate restricțiile de călătorie după pandemia de COVID-19, Mykonos a înregistrat o scădere cu 10,9% a cifrei de afaceri a unităților de cazare.
Trendul a continuat și anul acesta. Surse din sectorul turistic au declarat pentru Ta Nea că ritmul rezervărilor la hotelurile boutique și vilele din Mykonos a scăzut de la începutul anului cu 7% comparativ cu aceeași perioadă a lui 2023.
Aglomerația de pe Mykonos, comparată cu cea din Las Vegas
Ziarul elen scrie că analiștii din sector au încercat să explice încă de anul trecut acest trend descendent. Un rol l-au jucat relatările negative de pe rețelele de socializare privind prețurile mari la cazare și la mâncare.
În același timp, tot pe rețelele de socializare a apărut după ridicarea ultimelor restricții de călătorie un val de înregistrările video cu mulțimile de turiști de pe insulă, multe dintre ele devenind virale.
Pe TikTok, unii turiști americani au comparat aglomerația de pe insulă din perioada verii cu mulțimile de turiști care ajung la Las Vegas, celebra capitală a cazinourilor din SUA, în ajunul Anului Nou.
Aglomerația de pe insulă pare să fi descurajat cel mai mult turiștii cu buget mare, Ta Nea arătând că în special prețurile de închiriere a vilelor de lux de pe Mykonos s-au prăbușit anul acesta.
Prețurile la cazările de lux s-au prăbușit pe insulă
De exemplu, o vilă nou construită cu un dormitor, cu o piscină privată, un jacuzzi în aer liber și o vedere spectaculoasă la golful Psarros se închiriază pentru 231 euro pe noapte, față de 923 de euro, cât era anul trecut.
În zona Klouvas, lângă plaja Ftelia, pentru un apartament de lux de 56 de metri pătrați, cu un dormitor, piscină privată în aer liber, terasă cu șezlonguri și zonă de luat masa în aer liber, living cu bucătărie bine utilată, prețul de închiriere a ajuns la 238 euro pe noapte.
O vilă cu cinci dormitoare care anul trecut a fost închiriată cu 2.000 de euro pe noapte anul acesta poate fi rezervată cu 500 de euro de către cei care iau legătura telefonic cu proprietarul.
O analiză publicată de ziarul grec Kathimerini la sfârșitul lunii martie ajungea la concluzii similare privind cauzele.
Mykonos, o victimă a propriului succes și a unor probleme locale
Un hotelier care a vorbit cu Kathimerini sub anonimat a admis că „Mykonos a intrat deja anul trecut într-o fază de corecție”. Printre motivele invocate de acesta, dar și de alți oameni de afaceri din domeniu: prețurile, infrastructura și chiar unele situații care au oferit o faimă negativă insulei.
Kahimerini nota că relatările negative din partea unor influenceri de renume mondial, precum Gigi Hadid – care a fost victima unui jaf și le-a recomandat fanilor săi din întreaga lume să nu mai călătorească în Mykonos -, infrastructura insuficientă – mai ales în gestionarea apelor reziduale care, în unele cazuri, s-au revărsat cu rezultate deosebit de neplăcute pentru vizitatori -, dar și cazurile de infracționalitate – în principal furturi -, au contribuit toate la scăderea numărului de turiști.
Problemele insulei sunt și rezultatul natural al turismului excesiv și al prețurilor ridicate. „Fenomenul nu este endemic pentru Mykonos și am mai văzut că se întâmplă în destinații celebre precum Ibiza, Spania”, a subliniat un alt antreprenor de pe insulă pentru Kathimerini.
„Câțiva antreprenori, proprietari de restaurante și manageri de cluburi de plajă nu au acordat importanța cuvenită calității serviciilor oferite și s-au concentrat doar pe a face cât mai mulți bani”, a spus acesta.
Efectul vaselor de croazieră nu ajută. Mulți dintre turiștii care aglomerează străduțele nu sunt clienți ai hotelurilor, ci vizitatori de o zi care au o contribuție minimă la cifra de afaceri a economiei turistice.